Moje dítě je geniální – ovládá tablet lépe než já!

Také si to myslíte? A myslíte si, že je to v pořádku? O tom, jak technika ovlivňuje vývoj a výchovu dítěte, hovoří Mgr. Martin Jan Šverma, speciální pedagog, psycholog a logoped.

Dnešní doba a vývoj technologií postupuje velmi rychle. Vývoj nezastavíme, chceme mít vše rychle, nejlépe hned. Reklamy v časopisech a televizi útočí nejen na dospělé, ale i na děti. Snaží se nám vnutit, která hračka je pro ně nejvhodnější, nejinteraktivnější a co všechno zvládne téměř bez vlastního přičinění.

Kolem sebe vidím, jak nejen dospělí, ale i děti ztrácejí trpělivost. Vzpomeňte si na nedávnou dobu, kdy klukům vystačila dvě autíčka a kostky, holčičkám jedna panenka s kočárkem, a vydržely si s nimi hrát celý den.

V dnešní době vydrží hodiny a hodiny před svítící obrazovkou. Mnozí rodiče jsou rádi, že mají po náročném dni a o víkendu svůj klid, avšak vnitřní napětí a neklid v dítěti narůstá. Po době relativního klidu přichází „procitnutí“. První upozornění na to, že není něco v pořádku pojmou učitelky v kvalitní mateřské škole.

Velmi často do mé praxe přicházejí rodiče kromě obtíží s běžnými logopedickými vadami i s dětmi, které ve čtyřech až pěti letech nemají rozvinutou slovní zásobu odpovídající jejich věku, neumí používat spojky a při popisování obrázku vyluzují nesrozumitelné zvuky velmi podobné těm z počítačových her. S dětmi, před které položíte nerozstříhané pexeso a ony se snaží prstem obrázky přesunovat jako na tabletu. Nezřídka se objevují děti, které trápí neurotické projevy jako tiky, porucha spánku a usínání, strach ze tmy, samoty a nereálných bytostí.

Jednou z hlavních příčin bývá nedostatek pohybu a příliš času stráveného s mobilními aplikacemi či sledováním televize. Je dokázáno, že nadměrné sledování televize u dětí negativně ovlivňuje vývoj jejich sociálních dovedností a brzdí vývoj jazyka. A právě používání mobilních aplikací má stejný efekt. Nahrazuje čas, který by dítě strávilo přímou interakcí s ostatními nebo hrou, při které rozvíjí kognitivní funkce, jemnou i hrubou motoriku.

Čtěte také:

Zákaz nic nevyřeší, a tak je na rodičích, kdy, jak a jakou frekvenci trávení času na mobilech, tabletech nebo počítačích určí. Pro předškoláky by mělo platit, že je potřeba limitovat čas strávený s tabletem nejraději v přítomnosti rodiče, který bude vysvětlovat a s dítětem při tom komunikovat. Dále zvolit hry s vhodným obsahem, ale většinu volného času využívat k jiným aktivitám. Pokud je dítě již školák, trpělivý rodič v klidu vysvětlí možná rizika a potomek využije tablet nebo počítač za odměnu k hraní s vhodně zvolenými aplikacemi, avšak po splnění svých povinností. Zastávám názor, že žádná počítačová hra nenahradí skutečné reálné zážitky a prožitky kolem nás a ani žádnou společenskou hru v kruhu rodiny.

Jsem přesvědčený, že časté činnosti předškoláků na tabletu brzdí vývoj empatického přístupu, sociálních dovedností a schopnosti řešit problémy. Ratolestem se musí rodiče věnovat intenzivněji a děti budou zažívat skutečnou realitu. Častý a smutný je pohled na rodiče, kteří jsou s dítětem spolu a vlastně bez něj, když namísto vyprávění a popisování, co kde vidí, co zažívají v přítomném okamžiku, telefonují nebo jsou „on-line“ a dítě sem tam okřiknou.

Nedávno mi jedna maminka tvrdila, že s tabletem se dítě učí samostatnosti. Zamysleme se. Tablet ani mobil dítě samostatnosti nenaučí. To se učí tvořivostí, příkladem, pochvalou, trpělivostí a velkou mírou rodičovské lásky.

Jak říká Ivana Kriglová, ředitelka mateřské školky Habibi v Praze Nuslích: „Výchova je příklad a láska, nic víc.“

24.1.2019 8:39 | autor: Mgr. Martin Jan Šverma

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa těhotenství a mateřství?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněním vaší emailové adresy.

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@babyweb.cz

TOPlist