babyweb.cz > BABYWEB 2021 > Batole > Učení a zábava > Aktivity > Jak vést už nejmenší děti ke čtení
Jak vést už nejmenší děti ke čtení
Čtení je pro děti velmi důležité. Pomáhá jim rozšiřovat slovní zásobu, podporuje jejich fantazii a ve školním věku si děti díky pravidelnému čtení osvojují pravidla gramatiky. Aby děti čtení milovaly a touhu číst si odnesly do dospělosti, je potřeba v nich pozitivní vztah ke knížkám pěstovat už odmalička.
Na vás záleží, zda bude mít vaše dítko ke čtení kladný vztah
To vy musíte svému dítku ukázat, že knihy existují. Vy ho musíte naučit, jak s knihami zacházet a jak je používat. Bohužel v současné době jen málo rodičů svým malým dětem čte. Stále více dětí tak tráví čas před televizí, s tabletem či mobilem v ruce. Rodiče to berou jako mnohem jednodušší a pohodlnější způsob, jak své dítko zabavit, protože mnohdy sami nevědí, jak jinak si se svým dítětem hrát. Přitom společné chvíle strávené nad knížkou napomáhají budovaní vztahu mezi rodičem a dítětem a jsou impulzem i k ostatní společné zábavě.
Interaktivní knihy pro nejmenší
I když malé děti neudrží pozornost moc dlouho, tyto knížky je dokážou svým vzhledem a různými texturami (materiály) zaujmout a naučí je s knížkou zacházet a „pracovat“. Přístupem k těmto knížkám jim tak otevřete cestu k dalším knihám, se kterými se setkají v pozdějším věku. Až svému dítku dáte poprvé do ruky ilustrovanou knihu, bude už vědět, jak se v ní listuje a „čte“.
Čtěte knížky, které jsou bohatě ilustrované
Pro děti do 5 let jsou nejvhodnější knížky, které jsou bohatě ilustrované, ale přesto je v nich dostatek textu, který vyvolá konverzaci mezi rodičem a dítětem. Konverzace je pro správný vývoj dítěte velmi důležitá.
Dítě do čtení zapojujte různými otázkami a nechte ho hledat něco určitého na obrázcích. Například: „Kde je kočička?“, „Jakou barvu má kočička?“ atd. Právě díky ilustracím se dítko naučí jednoduchá slova (podstatná jména) a rychleji si rozšíří slovní zásobu o slova další (bílá kočička, bílá kočička leží). Slovní zásobu děti rozšiřují nejvíce mezi 16.–24. měsícem života.
Naučte své dítě správně číst
Ukažte mu, jak má správně knížku držet, jak se obracejí listy, jak má číst (směrem zleva doprava). Přečtěte mu název knihy i jméno autora. Díky těmto základním krokům pro něj bude v pozdějším věku zacházení s knihami a čtení samotné i bez vaší přítomnosti jednoduché.
Dítko při čtení objímejte
Dítko si totiž bude čtení spojovat s něčím příjemným a bude se na něj těšit.
Přečtené přeneste do svého života
Pokud například čtete o chlapečkovi, který byl s babičkou na procházce, povídejte si se svým dítětem o tom, jaké to bylo, když jste byli na procházce vy. Veďte s ním na toto téma dialog, pokládejte mu otázky. Dětem to pomáhá lépe si zapamatovat obsah knihy, kterou jste spolu četli a tím si osvojit nová slova. Tato technika je vhodná pro děti okolo tří let a později.
Čtěte také:
Při čtení napodobujte zvuky a hlasy
Možná si budete připadat bláznivě, ale vaše dítko vaši snahu ocení. Jednak potřebuje slyšet všechny ty zvuky, protože mu to pomáhá rozeznávat různé hlásky, a tím tedy správně a jasně mluvit, číst i psát a zadruhé vás vaše dítko potřebuje vidět i v té tak trochu bláznivé situaci, kdy se tyto zvuky snažíte napodobit. Takové čtení je pro vás oba zdrojem veliké zábavy a utužuje to vzájemné pouto mezi vámi.
Ilustrace jako učební pomůcka
Konverzací nad obrázky v knížce a pokládáním otázek můžete svou ratolest naučit i další důležité věci. Při počítání se naučí propojovat mechanické počítání zpaměti s reálným životem – lépe tak pochopí počty a tvary v reálných situacích. Pokládejte otázky jako: „Kolik jablíček je na misce?“ atd. V pozdějším věku vaše dítko díky tomu lépe zvládne řešení matematických operací.
Přizpůsobte se při čtení dítěti
Pokud budete při čtení dítě nutit, aby sedělo dlouhou dobu na místě, nejspíš mu čtení hned v začátcích znechutíte a začne ho vnímat jako trest. Mnohem lepší je čtení přizpůsobit jeho náladě a pozornosti. Klidně ho nechte odběhnout, když má chuť a pokračujte ve čtení sami. Po chvíli se ho snažte nějakým komentářem přilákat zpět. Většinou se dítko ke čtení vrátí, protože je zvědavé a zajímá ho, co se bude dít dál.