Muzeum veteránů

Ačkoli jsem žena, miluji auta. Hlavně ta z Ameriky 50.–70. let. Velká fára v úžasných barvách s obřími světlomety, silnými motory a voňavými koženými potahy. Během loňské letní dovolené s rodinou jsme objevili úplně nové Muzeum veteránů v jihočeské Nové Bystřici. Na své jsme si přišli všichni – já, manžel i děti.

Novobystřické muzeum je prvním a největším muzeem amerických předválečných automobilů v Česku, mají tu celkem 50 aut a v několika sálech jsou i moje oblíbené americké káry z 50.–70. let. Muzeum vzniklo v prostorách bývalé textilky a projít si ho celé zabere i pár hodin – záleží na tom, jak budete důkladní.

Už první pohled zvenčí byl příjemný. S láskou vymazlený exteriér muzea naznačoval, že i vevnitř to bude pecka. Byli jsme uneseni z toho, že v malém městečku na jihu Čech je možné narazit na muzeum, které by se neztratilo ani ve světových metropolích. Bylo jasné, že se tady nedrželi při zdi.

50 veteránů na jednom místě

Mají tady několik sálů, každý z nich představuje výsek určité doby nebo důležitých momentů automobilového průmyslu – vedle „Sálu Ford T“ tu najdete „Sál 20´ a 30´“, „Sál 50´ a 60´“, „Sál 70´“, „Sál Legend“ a „Sál točna“, kde se před vámi zatočí legendární DeLorean, známý z trilogie Návrat do budoucnosti. Postupně tak v jednotlivých sálech projdete posledních 100 let historie automobilismu.

7_sal_20_a_30_4.jpg

Kromě toho je tu i kinosál, ve kterém nonstop promítají staré filmy s auty v hlavních rolích. Občerstvit se a odpočinout si můžete v kavárně, jak jinak než v americkém motorestovém stylu. U kavárny je i prostorný dětský koutek, kde se vyřádí ti nejmenší. Dnes už je v muzeu prý i čítárna a koutek s automobilovými simulátory pro větší děti.

Sál Ford T

Hned u vchodu stojí nejstarší exponát, FORD T z roku 1912. Jeho příběh – stejně jako příběhy všech ostatních aut – najdete na popisku, nebo si ho můžete poslechnout z tabletu díky audioprůvodci. Třeba tohoto „téčkového“ krasavce objevil sběratel a zakladatel muzea Pavel Janouš v americkém Connecticutu za stodolou. Používali ho k orbě, původně byl upraven pro závody do vrchu. Janouš ho má ze všech svých mazlíků nejraději.

6_nejstarsi_vystaveny_kousek_ford_t_z_roku_1912.jpg

Ford T stál u základů automobilismu. Sice v počátcích spíše než auto připomínal kočár, ze kterého se zrodil, ale byl to zároveň první vůz vyráběný na továrním pásu a díky tomu i první cenově dostupný model. „Téčko“ je v muzeu v několika různých podobách.

Sál 20´a 30´

Některé značky z těch let vám dnes už nic neřeknou. Třeba Franklin, Graham, Hupmobile nebo Studebaker… Ale zato Buick, Dodge, Ford nebo Chevrolet existují dodnes. Krasavci jsou to ale všichni bez ohledu na značku a najdete mezi nimi třeba auto, kterým prokazatelně jezdili Laurel a Hardy na obědy i natáčení svých slavných filmů – Janouš ho sehnal z depozitu společnosti Warner Bros v Kalifornii.

Čtěte také:

Sál 50´a 60´

Tady moje srdce zaplesalo. Místo betonu je tu asfalt, místo holých bílých zdí newyorské mrakodrapy a na chodníčku mezi vystavenými vozy lavičky a pouliční lampy. Najednou se ocitnete jinde a v jiné době – uprostřed krasavců Buick Super Sedan 1958, Cadillac Fleetwood 75 1957, Cadillac Sixty-Two 1958, Chevrolet Bel Air 1959 a Oldsmobile Ninety-Eidht 1956. Tohle uvidíte takhle pohromadě (a v provozu) snad jedině na Kubě.

8_ja_v_mem_nejbolibenejsim_salu_50_a_60.jpg

Fotila jsem, kochala se, hladila lesklé a krásně barevné kapoty. Úplně jsem viděla Dannyho a Sandy z Pomády, jak se líbají na červeném koženém předním sedadle nebo svačí na kostkované dece na přední kapotě.

Sál 70´

Můj muž se zasnil zase o sál dál. Zatímco já kolem honila obě naše děti, on se mazlil s Fordem Gran Torino. A nechtělo se mu odsud.

9_sal_70_muj_muz_a_syn_jachym_zkoumaji_model_gran_torino_jaky_mel_clint_eastwood_ve_svem_filmu_3.jpg

Auto dostalo jméno podle italského Turína, podobu mu dala láhev od Coca-Coly. A opravdu – při pohledu shora je „coke styling“ patrný, blatníky jsou širší než středová část vozu. Model si zahrál i ve filmu – vybral si ho Clint Eastwood do snímku Gran Torino z roku 2008. Vůz si během natáčení tak zamiloval, že si ho po poslední klapce koupil. Manžel na tom byl po návštěvě sálu stejně. Tedy ne, že by si Torino koupil, ale chtěl.

Sál Legend

Najdete tu jen a jen legendární automobily. Ze všech dob i režimů. Třeba Alfa Romeo Spider 1993, Ford Mustang 1964, Moskvič 403 1962, Rolls Royce Silver Shadow 1971, Škoda 440 Spartak 1957, VW 11 Luxus 1960 (slavný Brouk).

V posledním sále je nejmladší vystavený kousek a jedno z největších lákadel muzea: DeLorean. Tenhle kultovní sporťák se sem dostal díky dědečkovi herečky Anny Polívkové, který ho v roce 1987 dostal jako umoření dluhu od společnosti DeLorean.

11_delorean.jpg

Je to dokonalá klasika: Nezaměnitelné dveře, které se vyklápějí nahoru po bocích auta. V trilogii Návrat do budoucnosti v něm Michael J. Fox cestoval časem. A když si k němu na chvíli sednete, také máte pocit, že se vracíte v čase – minimálně do druhé poloviny „osmdesátek“, kdy slavná filmová série vznikla.

Odjížděli jsme s úsměvem na rtech. Díky krásným vozům i dojmu z celého muzea. Než Nová Bystřice dala k dispozici starou, nepotřebnou textilku, měl Pavel Janouš svou sbírku roztroušenou v garážích a stodolách. Když mohl své hračky konečně vystavit, udělal to ve velkém stylu. Láska k autům je cítit z každého detailu – i na toaletě, kde je místo umyvadla pneumatika a voda teče z hadice od motoru. Nová Bystřice je proto povinnou zastávkou pro všechny blázny do aut. Svou bránu muzeum otevírá veřejnosti 28. 5.

15.4.2016 12:28 | autor: Alice Kavková

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa těhotenství a mateřství?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněním vaší emailové adresy.

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@babyweb.cz

TOPlist