babyweb.cz > BABYWEB 2021 > Předškolák > Vzdělání a zábava > Co by měl umět předškolák > Děti a správné držení tužky
Děti a správné držení tužky
Máte doma předškoláčka nebo dítko školkou povinné? Je čas zjistit, zda drží správně tužku, a pokud ne, začít správný úchop trénovat. Správný úchop nemusí vypadat jako problém a v první třídě základní školy většinou také není, ale pak prý děti, které špatně drží pero, začnou citelně zaostávat za ostatními a zbytečně se ve škole trápí. Kvůli špatnému úchopu totiž nedovedou dost rychle psát.
Děti začínají kreslit už okolo druhého roku. Ze začátku jsou to jen čáranice. Podporujte je, fanděte jim a nekritizujte je za nic, co se jim třeba ještě nepovede. Naopak pochvalte cokoli, co se jim povede, jakýkoli viditelný pokrok. Nakonec budete na své malíře po právu hrdí. Ale i s kreslením stejně jako se vším ostatním se musí krok za krokem.
Dostatek příležitostí ke kreslení by děti měly mít už od raného věku. Dítě by na kreslení mělo mít vymezené speciální místečko, dostatek pastelek i papírů, na které může kreslit. Kolem 4 let už by měly kreslit všechny děti, pokud ne, nabízejte jim ve zvýšené míře všechno, co rozvíjí jemnou motoriku, motivujte je i ke kreslení.
Jak rozvíjet jemnou koordinaci ruky a tím posléze i kresby?
- nechte děti skládat hrady a věže z kostek
- nechte je si hrát se stavebnicemi všeho druhu
- nechte je skládat puzzle
- nechte je šroubovat
- ať stříhají a vytrhávají papír
- nechte je, ať se sami obslouží, co se týče zapínání knoflíků a zipů nebo oblékání ponožek
- ať vám pomáhají při každodenních činnostech v domácnosti
Možná vám to nepřijde důležité, ale to, jak dítě sedí při kreslení, je velice důležité. Když bude dítě špatně sedět, bude i špatně kreslit a držet tužku. Úplným začátečníkům se lépe kreslí na zeď, nemusíte si ji nechat pokreslit, aby se naučili správný úchop, ale pomůže jim tabule nebo velký papír přidělaný na stěnu. I kreslení na zemi, při kterém dítě klečí, je dobré.
Pokud má dítě při kreslení sedět, není to jen tak, že si dítě sedne kamkoli a kreslí. Správně by to mělo být tak, že by nohy měly stát opřené o zem, ne viset ve vzduchu, kolena by se židlí měla svírat pravý úhel. Lokty zas mají být v pravém úhlu s deskou stolu. Když dítě špatně sedí, pak se zbytečně napíná, je to pro ně fyzicky náročnější a víc si fixuje špatný úchop. Naučené zlozvyky se pak těžko odstraňují.
Správný úchop:
- je stejný u praváků i leváků
- tužka leží na posledním článku prostředníčku, seshora ji přidržuje bříško ukazováku, zespoda bříško palce
- pomůžou speciální trojhranné psací potřeby
- horní konec tužky směřuje do oblasti mezi ramenem a loktem
- ruka se nesmí ohýbat v zápěstí, pohyb při psaní vychází z ramene
- na tužku dítě nesmí tlačit a svírat ji jak v křeči, to byste poznali podle vytlačené a kostrbaté kresby
- v dlani nesmí být sevřeny žádné prsty, i správný „špetkový úchop“ je totiž špatný, pokud jsou malíček a prsteníček sevřené v dlani, časem se k nim totiž přidává i prostředníček, protože se přiklání tam, kde vzniká větší napětí
Správnému úchopu se říká „špetkový“, protože při něm dítě drží tužku podobně jako špetku soli při solení jídla. Lehce a třemi prsty. Nesprávné úchopy jsou tzv. „hrstičkový úchop“, při kterém pero drží 4 prsty (všechny kromě malíčku), tak píše dodnes i mnoho dospělých, kterým nikdy nikdo neřekl, že takhle je to špatně. Špatných úchopů je celá řada, jaké to tedy jsou?
Čtěte také:
- Kdo si hraje, nezlobí… a hodně se naučí
- Růstové bolesti
- Moje dítě je geniální – ovládá tablet lépe než já!
Špatný úchop:
- hrstičkový úchop (viz výše)
- špetkový úchop, při kterém dítě moc tlačí, má ruku v křeči nebo ohnutý malíček a prsteníček v dlani, viz výše)
- úchop s vysoko položeným ukazováčkem (dítě moc tlačí a ukazováček se prohýbá a je ve špatném položení, když je potřeba psát déle a rychleji, kvalita i rychlost psaní se snižuje, ruka bolí a je napjatá)
- úchop s palcem přes tužku (palec není naproti ukazováčku, ale je vysunutý přes tužku, tužka se posunuje tam, kam nemá a směřuje špatným směrem, časem může znehybnět zápěstí a vznikne drápovitý úchop)
- klarinetový úchop (palec se opírá o pero a ostatní 4 prsty se opírají o psací náčiní na protilehlé straně, jako by psavec hrál na klarinet, ruka při tomto špatném úchopu většinou neleží na podložce a i tady je pak všechno špatně, pohyb nevychází z prstů, jak by měl, ale ze zápěstí a lokte
- cigaretový úchop (tužku dítě drží jako cigaretu, mezi ukazováčkem a prostředníčkem, palec je na tužce nebo přes ni, tužka pak ale klouže mezi prsty a úchop zabraňuje volnému pohybu prstů při psaní)
Sama s dcerou chodím do grafomotorické poradny a z jejich stránek jsem také čerpala některé informace. Dcera jde v září do první třídy a má špatný úchop. Takže na tom pracujeme a doufám, že už to v září bude v pořádku.
Zdroj: www.grafomotorika.eu