babyweb.cz > BABYWEB 2021 > Předškolák > Vzdělání a zábava > Co by měl umět předškolák > 5 nebezpečných věcí, které bychom měli dětem dovolit
5 nebezpečných věcí, které bychom měli dětem dovolit
Myslíte si, že když budete okolo svého dítěte od narození vytvářet „bezpečnou bublinu“, že ho tím uchráníte před všemi nástrahami světa? Omyl! Jak říká Gever Tulley, autor knihy „50 nebezpečných věcí“ a zakladatel tzv. Školy hraním: „Když zaoblíme každý roh a odstraníme všechny ostré předměty, každý malý kousek na světě, pak když přijdou děti poprvé do kontaktu s čímkoli ostrým nebo s něčím, co není z oblého plastu, poraní se.“
Žijeme ve světě, který je podrobený stále přísnějším předpisům týkajících se bezpečnosti dětí. Nezdá se, že by byl nějaký limit, jak šílené bezpečnostní předpisy ještě mohou být. Dáváme svazující varování na každý kousek plastové fólie, varování na kelímky kávy, aby nám pověděly, že obsah může být horký, a zdá se, že si myslíme, že každá věc ostřejší než golfový míček je příliš ostrá pro děti do 10 let. Kde tento trend ale skončí?
Jak se hranice toho, co vymezujeme jako bezpečnou zónu, zmenšují, odřezáváme tím naše děti od cenných příležitostí naučit se, jak zacházet se světem kolem nich. A navzdory všem našim snahám a nejlepším úmyslům, děti vždy vymyslí, jak udělat tu nejnebezpečnější věc, co mohou, v jakémkoli prostředí, kde mohou.
Proto Gever Tulley založil Školu hraní, jejímž cílem je v rámci letního programu pomoci dětem naučit se, jak postavit věci, nad kterými přemýšlejí s pomocí nejrůznějšího náčiní a elektrického nářadí bezpečně. A děti jsou nadšené!
Dovolme tedy svým dětem těchto 5 nebezpečných věcí, vychováme z nich děti kreativní, sebejisté a schopné ovládat prostředí kolem nich.
1. Hra s ohněm
Naučit se ovládat jeden z nejmocnějších živlů přírody je klíčovým okamžikem ve vývoji každého dítěte. Je to poprvé, co skutečně může kontrolovat jednu z těch záhadných věcí. Tyto záhady jsou odhaleny jen tomu, kdo dostane příležitost hrát si s nimi. Při hraní s ohněm se děti učí základní zásady týkající se ohně – o sání, o spalování a exhalacích, naučí se mít oheň pod kontrolou.
2. Používání kapesního nožíku
Kapesní nůž je první univerzální nástroj, který nám byl dán – je to špachtle, je to páčidlo, je to šroubovák a je to čepel. Je to mocný a posilující nástroj. V mnoha kulturách dokonce dávají nože do rukou už batolatům. A ukazuje se, že děti dokážou vyvinout rozšířený smysl osobnosti prostřednictvím nástroje již ve velmi mladém věku. Stačí určit několik velmi jednoduchých pravidel – vždy řež směrem od těla, udržuj čepel ostrou, nikdy na ni netlač – a děti těmto věcem rozumí a procvičují se v nich.
3. Házení oštěpem
Ukazuje se, že mozky dětí jsou v podstatě naprogramované na házení věcí a podobně jako svaly, když nepoužíváte části svého mozku, mají tendenci zakrnět. Ale když je procvičujete, každý daný sval přidává sílu celému systému a totéž platí i pro mozek. Cvičením házení věcí dochází ke stimulaci čelních a temenních laloků, které mají co do činění s vizuální ostrostí, pochopením trojrozměrného prostoru a strukturálním řešením problémů – rozvíjí to schopnost vizualizovat a předvídat věci. A házení je také kombinací analytických a fyzických dovedností, takže je to dobré pro trénink celého těla. Tyto druhy úkolů zaměřených na cíl rovněž pomáhají dětem rozvinout pozornost a schopnost koncentrace.
Čtěte také:
- Kdy nechat dítě, aby šlo samo ven?
- Proč si kluci hrají s auty a holky s panenkami?
- Odměny a tresty ve výchově aneb Jak nevychovat malého tyrana
4. Rozebírání přístrojů
Až budete chtít vyhodit nějaký přístroj, nedělejte to. Rozeberte jej se svým dítětem. I když nevíte, k čemu jednotlivé části jsou, luštění, k čemu mohou být, je pro děti velmi dobré cvičení, jak pochopit smysl toho, že mohou věci rozebrat a bez ohledu na to, jak jsou složité, mohou porozumět jejich částem a to znamená, že časem mohou rozumět celku. Je to vědomí toho, že něco je možné poznat. Tyto „černé skříňky“, se kterými žijeme a které považujeme za samozřejmé, jsou vlastně komplexní věci vytvořené jinými lidmi a vy jim můžete porozumět.
5. Řízení auta
Řídit auto, to je pro děti velmi silný zážitek. Obzvlášť v době, kdy je fascinují věci jako dinosauři, jiné velké věci ve vnějším světě, ke kterým se snaží přilnout. Auto je podobný objekt a ony mohou nasednout a řídit – je jim dána možnost ovládat svět způsobem, ke kterému často nemají přístup. Najděte velké prázdné parkoviště, ujistěte se, že na něm nic není, posaďte si dítě na klín a nechte ho, ať si vyzkouší, jaké to je točit volantem, řídit auto. Bude to pro něj nezapomenutelný zážitek.
Zdroj: https://www.ted.com/talks/gever_tulley_on_5_dangerous_things_for_kids