babyweb.cz > BABYWEB 2021 > Předškolák > Zdraví a péče > Výchova > Vůči otrlým pachatelům je dítě bezbranné
Vůči otrlým pachatelům je dítě bezbranné
Stačí naše rodičovská výchova k tomu, abychom naše dítě dostatečně uchránili? Tuto otázku si jistě pokládají mnozí rodiče v souvislosti se zmizelou Aničkou.
„Rodiče jsou pro děti nejdůležitějšími osobami i v tom, že je učí rozlišovat, co je dobré a co zlé, co se má a co se nemá, ale také co je bezpečné a co je riskantní chování. Jinak řečeno rodiče vštěpují dětem i pravidla, která by je měla uchránit před nebezpečím,“ zdůrazňuje policejní psycholožka, doc. PhDr. Ludmila Čírtková, CSc., vedoucí katedry Policejní akademie ČR.
Běžné situace
Taková pravidla vyplývají ze selského rozumu a patří k nim všeobecně známé věci, např. že dítě nemá s nikým cizím odejít, nastoupit do auta, otevírat dveře bytu cizím osobám a tak dále. Taková pravidla stačí pro běžné situace.
„I sebelepší vedení dítěte k přiměřené opatrnosti a bezpečnému chování však nemůže zcela eliminovat mimořádná rizika. Taková rizika pramení z nebezpečných otrlých pachatelů. Vůči nim bývá dítě bezbranné,“ konstatuje psycholožka.
Co zmůžou psychologové?
Psychologická podpora rodičů, kteří řeší ztrátu dítěte, prochází určitými fázemi a její podoba závisí na době, která uplynula od zmizení dítěte. Důležité jsou samozřejmě potřeby rodičů, proto záleží i na konkrétních okolnostech případu. Psychologickou podstatu pohřešování vytvářejí následující témata:
• bolest ze ztráty
• stres z nejistoty
• pocity strachu
• pocity viny
Když je život „postaven na hlavu“
V době těsně poté je např. vhodné nabídnout určitá „vodítka“ pro usměrňování chování, myšlenek a pocitů, které rodiče zaplavují. Podpora rodičům v této první fázi by proto měla být zaměřena na následující body:
• pomoci oddělit fakta od spekulací,
• posilovat důvěru v profesionální složky a vybalancovat spolupráci rodičů a policie
• podle okolností zprostředkovat kontakt na svépomocné skupiny
• pomoci rodičům identifikovat činnosti, které musí být plněny.
Poslední bod zahrnuje návrh určitého denního režimu, řádu. Smyslem sestavení denního rozvrhu je vnést v rozhovorech s rodiči strukturu do chaosu.
„Plán má být jen pomocníkem pro znovuobnovení kontroly nad životem. Je totiž těžké zachovat denní rutinu, když je život „postaven na hlavu“,“ vysvětluje Čírtková.