Praktické tipy na podporu tvořivosti dětí dle Montessori

Stačí pár věcí, které míváme běžně doma, a můžeme si s naším malým nejen hezky vyhrát, ale ještě ho trochu popostrčit ve vývoji. Metoda Montessori vsází na spontánní tvořivost dětí.

montessori_metoda-1100x618.jpg Zdroj: Shutterstock

Podpora dítěte při rozvíjení jeho poznatků a dovedností, a to nenásilným způsobem a bez zbytečného stresu. Z toho vycházela italské pedagožka Marie Montessori už na počátku 20. století. Vsadila na svobodný rozvoj dítěte, na jeho samostatnou činnost, při níž je mu dospělý jen přiměřeným průvodcem. Překvapivě jednoduchými aktivitami můžeme zaměstnat děti různého věku. Inspirace není nikdy dost.

Plácáme z těsta – od 18 měsíců

Do salátové mísy vsypeme sklenici soli a dvě sklenice mouky, přidáme trochu vlažné vody a lžíci oleje. Zamícháme a necháme hodinu odpočívat. Pak z této hmoty můžeme tvořit nejrůznější objekty, zvířátka, postavičky atd. Pokud je nám líto je pak zničit, usušíme je. Na vzduchu to trvá kolem deseti hodin, v troubě nastavené na 100 stupňů stačí pár minut.

Čemu to prospívá: Při mísení, hnětení, utváření různých forem se zlepšuje jemná motorika. Pedagogika Montessori klade důraz na rozvoj všech smyslů, což dítěti napomáhá k lepšímu pochopení okolního světa.

Vaříme – od 18 měsíců

Podle věku malého kuchtíka zajistíme, aby měl dobrý a bezpečný přístup k pracovní ploše a také nádobí a kuchyňské náčiní odpovídající jeho zralosti (malou vařečku, lehké a nerozbitné misky atd.). Nezapomeneme ani na symbolickou zástěru.

Čemu to prospívá: Rozvoji všech smyslů, navíc se dítě procvičí v počtech a obohatí si jazyk o kulinářské výrazy. Dobré je to i pro koncentraci, nácvik trpělivosti a dodržování určitého řádu.

Honba za pokladem – od 2 let

Venku namalujeme křídou trasu, po které se má dítě vydat. Doma ji vyznačíme třeba kostkami. Cestu za pokladem můžeme oživit různými úkoly, třeba zazpívat písničku, skákat po jedné noze, napodobit zvířecí zvuky. Případně dítě musí nalézt a přinést nějaké předměty (4 listy, 3 větvičky, 2 kamínky), záleží na věku hledače. Někdy můžeme do hry zapojit i víc dětí, aby se naučily vzájemně si pomáhat. Na konci by na ně měl čekat ukrytý poklad (plyšák, sáčky s různými drobnostmi a sladkostmi pro více hráčů).

Čemu to prospívá: Dítě se učí samostatně řešit „problém“, rozvíjí paměť, logické myšlení. Vyzkouší si také, jaké to je s někým spolupracovat. Navíc v téhle hře nejsou žádní vítězové a poražení.

Nalévání a vylévání – od 2 let

Podle věku malého průzkumníka ho necháme nalévat vodu do hrnečku nebo nádoby s užším hrdlem. Abychom to ještě trochu zkomplikovali, převážeme na jednom místě nádobu stužkou, nad niž voda nesmí sahat. Dalším zpestřením je použití trychtýře, případně nemusí jít jen o tekutinu, můžeme sypat rýži, hrách atd.

Čemu to prospívá: Koordinaci, posilují se svaly ruky, zápěstí, dítě si uvědomí, co znamená, když je něco plné a prázdné a učí se soustředění a trpělivosti.

Potop se, anebo plav – od 3 let

Naplníme umyvadlo nebo jinou větší nádobu vodou, připravíme různé předměty. Dítě je dává na vodu a pozoruje, zda se potopí, anebo plavou.

Čemu to prospívá: Naučí se něco o fyzikálních zákonitostech (Archimédův zákon atd.), zároveň procvičí jemnou motoriku při pokládání věcí na vodu a taky pozorovatelské schopnosti. Dítě se naučí rozlišovat předměty podle hmoty, z níž se skládají.

Tajemný sáček – od 3 let

Do látkového sáčku schováme různé předměty. Mohou být vybrané tematicky, třeba zvířátka nebo věci z domácnosti (pinzeta, zátky atd.). Dítě vsune ruku dovnitř a má popsat předmět, který nahmatalo, pojmenovat ho a pak ho teprve vytáhnout ven. Jiná varianta je, že do krabice naskládáme věci stejné jako v sáčku. Dítě si je prohlédne a pak poslepu musí najít tu samou věc v pytlíku.

Čemu to prospívá: Rozvoji hmatu. Navíc děti milují překvapení, a tak se při této hře i pobaví.

Krabička na zvuky – od 3 let

Naplníme lahvičky nebo krabičky, které musejí být dobře uzavíratelné, různými předměty (rýže, sůl, korálky, čočka atd.). Dítě jimi třese a poslouchá rozdílné zvuky, které vydávají. Také je možné vytvořit páry se stejnou náplní, jedna nádoba bude mít průhledný obal a druhá neprůhledný. Dítě pak zatřese průhlednou lahvičkou a musí k ní podle zvuku hledat pár mezi neprůhlednými.

Čemu to prospívá: rozvoji sluchu, koncentraci, schopnosti porovnávat a třídit věci.

5.3.2020 12:04 | autor: Helena Chvojková 

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa těhotenství a mateřství?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněním vaší emailové adresy.

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@babyweb.cz

TOPlist