babyweb.cz > BABYWEB 2021 > Předškolák > Nákupy pro předškoláky > Hračky pro předškoláky > Nejlepší hračky pro předškoláka
Nejlepší hračky pro předškoláka
Malé děti mají od přírody velkou představivost. Vy ji můžete podpořit výběrem správných hraček. V minulosti si děti hrály jen s minimem již „hotových“ hraček, většinou byly odkázány na vlastní představivost a výrobu a přicházely do styku hlavně s přírodními materiály (kamínky, klacíky, šišky, kůra, hlína, atd.).
Dnešní doba přináší více možností, co dítěti nabídnout, ne vždy je však preferována kvalita. Rodiče by měli vždy zvažovat, v čem dítěti hračka prospívá a zda je právě pro ně vhodná, co mu může „dát“.
Zvláště v předškolním věku je vhodné zaměřit se na určité typy hraček, které u dítěte rozvíjejí schopnosti – mají velmi dobrý vliv na rozvoj dovedností potřebných k nácviku psaní, čtení a počítání.
Puzzle
Rozvíjí dítě ve více oblastech. Cvičí jeho jemnou motoriku při manipulaci s dílky (dřevo, karton, plasty), schopnost rozpoznat jednotlivé součásti celku, prostorovou orientaci (nahoře, dole, vlevo, vpravo), koordinaci ruka – oko, koncentraci pozornosti, vytrvalost. Zmenšováním dílků obrázku se stupňuje náročnost. Improvizovaně lze vyrobit puzzle z jakéhokoliv obrázku, který nastříháme na pravidelné či nepravidelné, stejně velké nebo různé tvary, atd. Ideální jsou například pohlednice zvířat.
Situační nebo napodobovací hry
Dítě při takové hře napodobuje činnosti dospělých. Např. holčičky vaří, perou, starají se o panenky a vychovávají je, kluci jezdí s náklaďáky, budují a staví, rádi většinou „pracují“ v kolektivu, rozdávají si jednotlivé role.
Pokud to jde, je dobré poskytnout dětem skutečné předměty, které se v reálu používají. Např. kuchyňské nádobí či nářadí z dílny. Leckteré „plastové“ náhražky děti brzy omrzí, protože nebývají funkční. V napodobovacích hrách a činnostech dítě rozvíjí nejen svoji představivost – roli si vymýšlí a hraje – ale i svoji celkovou obratnost a jemnou koordinaci. Navíc se učí také sociální komunikaci v kolektivu dětí.
Nácvik sebeobsluhy
Látkové „trenažéry“ určené k nácviku zapínání knoflíků, zipů, smyček, oček, zavazování tkaniček, atd. pomáhají dítěti naučit se samostatně oblékat i svlékat. Holčičky bývají někdy ve výhodě, protože tyto dovednosti cvičí na panenkách.
Nejlépe nám však opět poslouží skutečné oblékání či svlékání, ale hlavně to, že dětem situaci neusnadníme. Mikina přes hlavu a boty na suchý zip dítě k získání obratnosti při sebeobsluze nevedou.
Kostky a stavebnice
K rozvoji fantazie, jemné motoriky a trpělivosti poslouží výborně kostky a stavebnice. Není třeba pořizovat velké množství různých druhů stavebnic, lépe je doplňovat základní sadu či velikost kostek, aby mělo dítě možnost svoje představy rozvíjet a dotvářet. Pozor na materiál, ze kterého je stavebnice vyrobená, aby nedošlo spíše ke zklamání, než k radosti z tvoření.
Hudební hračky
Jednoduché hudební nástroje a hračky, vydávající zvuky, rozvíjejí u dítěte smysl pro rytmus, sluchové vnímání a umožní mu také uvolnit napětí a často i emoce. Když se takto „muzicíruje“ s rodičem, přináší to dítěti také pocity uspokojení ze společné hry.
Tříkolky, koloběžky, kola
Různá zařízení, která umožní dítěti pohyb vlastní sílou, rozvíjejí jeho celkovou obratnost, zlepšují jeho koordinaci končetin a rozvoj síly a posilují i jeho vůli a vytrvalost.
Tvoření a výroba
Fantazii, tvořivost, vytrvalost a zručnost dobře rozvíjejí různé materiály, ze kterých jednoduchými postupy vytvoříme různé objekty, zvířátka nebo modely. Z papíru, různých přírodnin, provázků, barviček, korálků, plastelíny, atd. lze vyrobit prakticky cokoli. Nebojme se dítěti svěřit nůžky, naučme je zacházet s nožíkem, jehlami, špendlíky. Při tvoření nezapomeňme na bezpečnost, včetně vhodné podložky a zástěry pro dítě.
Knížky
Encyklopedie, pohádky, příběhy – rozvíjejí slovní zásobu, vyjadřování, paměť, pozornost. Knížky má většina dětí ráda, oblíbí si je hlavně díky barevným ilustracím. Jsou plné věcí, které se dají objevovat, a zprostředkovávají dětem okolní svět. Pozor na barevně i obsahově „přeplácané“ publikace, někdy méně znamená více. Ke knížce ale patří také dospělý, který si nad knížkou s dítětem povídá, vysvětluje, ptá se, vypráví mu.
Elektronické výukové hračky – dětem v tomto věku do ruky vůbec nepatří, nepotřebují je.
Tipy:
- Čekáte další dítě? Pro malé děti není jednoduché si představit, co to vlastně znamená, že je na cestě bratříček nebo sestřička. Můžete dítěti darovat větší panenku v podobě miminka, na které mu můžete ukázat a vysvětlit vše, co mu pomůže se na velkou událost připravit.
- S někým se dělit je pro děti těžké. Abyste se vyhnuli scénám při společném hraní více dětí, nechte stranou jeho nejoblíbenější hračky a vyndejte je, až bude vaše dítě zase samo.
- Moc hraček dítě zahltí. Nedávejte dítěti na hraní v jednu chvíli všechny jeho hračky. Obměňujte sadu a točte hračky tak, aby toho na ně nebylo moc, a zároveň se bude mít na co těšit.
Zdroj: Checklist: Toddler & preschooler toys that teach