Nakupujete rády? Pár dobrých rad

Někdo do obchodu vkročí opravdu, jen když musí, jiný se v nakupování vyžívá. Ale protože ne všichni jsme vzděláni v právních kličkách, ani nás nenapadne, že při nákupu uzavíráme právní vztahy, ani že argumenty, kterými nás v případě konfliktu zahrnuje prodávající, neplatí.

Všimli jste si například, zda je na dveřích prodejny jasné, kdo obchod provozuje, jaké má prodejna identifikační číslo a další základní údaje? Tady povinnosti prodávajícího začínají, stejně tak by měl dodržovat provozní dobu a ne vyhánět pět minut před zavřením zákazníky mokrým hadrem…

Mnozí prodávající se ohánějí reklamačním řádem, kde mají některá velmi zajímavá ustanovení. Ať si dá obchodník do reklamačního řádu cokoli, nemůže to být v rozporu se zákonem. A pokud to v rozporu se zákonem je, pak reklamační řád neplatí a jednání mezi zákazníkem a obchodníkem se řídí ustanoveními buď občanského zákoníku nebo zákona o ochraně spotřebitele.

Zákazník má při nákupu právo na předvedení výrobku a neměl by se tedy spokojit se zabalenou krabicí a radou, ať si přečte návod k použití. Prodávající by ho měl informovat i o nebezpečí, které plyne z chybného zacházení s výrobkem a samozřejmě, pokud je u výrobku nutný návod, musí být v českém jazyce. Prodávající neobstojí s výmluvou, že ho nedodal dovozce, je to povinnost právě posledního článku řetězu, tedy obchodníka. Zda si to zajistí od dodavatele nebo sám, je jeho problém.

Při zakládání rodiny si pořizujeme spoustu nových věcí a někdy přemýšlíme, co s obalem – máme si ho nechat, kdyby se objevila třeba na robotu nějaká závada? Klidně obaly vyhazujte, nejsou totiž součástí výrobku, a když půjdete reklamovat, prodávající je po vás nemůže požadovat. Při nákupech si jistě v první řadě všímáte ceny. Nakupovat „v akci“ je na mateřské dovolené téměř nutnost, protože peněz není nazbyt. Ale měli byste vědět, že u pokladny vám nemohou účtovat jinou cenu, než byla na regále. Ať se vymlouvají, že akce včera skončila a obsluha jen „zapomněla“ sundat starou cenovku. Ta cenovka tam je a prodejna vám musí účtovat jen tu cenu, kterou avizovala v okamžiku, kdy jste vybírala.

Mohou vám před odchodem prohlížet tašku nebo dokonce kočárek vašeho dítěte? Nemohou a nesmějí, právo provádět osobní prohlídku má pouze Policie ČR. V případě, že je důvodné podezření, že zákazník něco odcizil, může ho provozovatel obchodu požádat, aby setrval na místě do příjezdu policie. Totéž platí pro ochranku obchodů – uniforma jim nedává žádná jiná práva.

A na druhou stranu: pokud se vám nebo vašemu dítěti povede něco v obchodě rozbít, jste odpovědni za škodu, kterou jste způsobili a měli byste ji nahradit. Máte-li uzavřené pojištění domácnosti, které na podobné věci pamatuje, zařiďte náhradu škody u pojišťovny.

 

18.3.2009 4:35 | autor: Ivana Picková
Více o tématu: kočárekpojištění

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa těhotenství a mateřství?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněním vaší emailové adresy.

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@babyweb.cz

TOPlist