babyweb.cz > BABYWEB 2021 > Batole > Učení a zábava > Montessori školka > Montessori: alternativní způsob vzdělávání
Montessori: alternativní způsob vzdělávání
Mimo klasické způsoby vzdělávání dětí jsou dnes k mání i alternativní způsoby. Ty jsou v Česku stále více oblíbené a vévodí jim Montessori pedagogika a škola. Tato alternativní vzdělávací cesta je dobrou volbou nekonzervativního typu vzdělávání předškoláků a školáků.
Pokud se tedy právě rozhodujete, co pro své dítko nebo děti zvolit, do čeho jít a jak své děti vést, třeba vám pomohou naše informace. Alternativní školství pojímá u nás netradiční typy škol a školek, které vyučují žáky jinak než tradičně. Jsou to mnohdy výukové způsoby, které přibližují učivo a jeho obsah zábavnou formou diskuzí, her, evokací atp.
Montessori škola
Montessori pedagogika alias Montessori škola je alternativní výchovně-vzdělávací program, který v sobě pojímá zásady navržené lékařkou a pedagožkou italského původu Marií Montessori, podle níž se tato výuka potažmo škola jmenuje. Marie Montessori ji uvedla do života někdy na počátku 20. století.
Na základě svého systému, který Marie Montessori vytvořila, otevřela v lednu 1907 Dům dětí (italsky Casa dei Bambini). Byla to první školka určená pro zhruba pět desítek sociálně slabších dětí ve věku od tří do šesti let. Základní snahou tohoto zřízení bylo odstranění vzdělávacích a výchovných problémů.
Principy výuky Montessori
Hlavní motto Montessori pedagogiky zní: „Pomoz mi, abych to dokázal sám.“ Její způsob vzdělávání cílí na podporu dítěte při samostatném rozvíjení jeho poznatků a dovedností. Každé jedno dítě je v tomto systému považováno za dobrou osobnost, jež by měla být ve svých činnostech podporována dospělými. Veškeré jednání a činnosti by měly být dítětem realizovány pro uspokojení sebe sama, nikoli pro vyučujícího. V Montessori škole se klade důraz na učení bez stresu a nějakého nátlaku, v tvořivém a kreativním duchu a spíše ve formě vedení dítěte na jeho cestě.
Koncept Montessori je odlišný od tradičního pojetí běžného vzdělávání. Všechna pedagogická zařízení Montessori – ať už předškolního či školního typu – jsou de facto školami zkušeností pro život a nejsou založena na memorování žáků. Děti se v Montessori školkách a školách učí úplně jiným způsobem, a přesto (nebo právě proto) jsou jejich znalosti na všech úrovních zcela srovnatelné s vědomostmi dětí běžných školek a škol.
Principy Montessori školy
- Podpora činnosti dítěte
- Bez trestů a napomínání
- Bez nátlaku a autoritativního postoje pedagoga
- Učitel je zde průvodce dítěte
- Učení s pomůckami odpovídajícím věku a psychickému vývoji dítka
- Podpora uznáním, ale bez motivace chválení
- Posilování zdravého sebevědomí a sebedůvěry dítěte
- Podpora pocitu bezpečí dítka
- Princip tzv. dělené odpovědnosti, což znamená, že dítěti je poskytována svoboda jen tehdy, když je schopno s ní náležitě naložit
- Dítě samo přispívá ke stavbě svého vzdělání
- Nabídka možnosti volby pomůcek, materiálů i pracovního místa
- Pochopení vlastních chyb jako nutnosti prohlubování učiva
Montessori třída
Klasické vyučovací hodiny v Montessori škole neexistují, jsou nahrazeny činností dítěte, které se může volně pohybovat a věnovat se své činnosti tam, kde je mu to příjemné. Montessori třída je uspořádána do koutků, nenajdete zde žádné lavice nebo katedru učitele. Skupiny dětí jsou věkově smíšené. Při výuce se využívají metodické materiály a Montessori pomůcky. Učivo je řazeno od jednoduchého ke složitějšímu. Montessori výuka je založena mimo jiné také na reálných aktivitách, kdy se dítě stará o květiny, vaří, pere. Práce a činnosti nejsou klasicky známkovány, ale hodnoceny slovně.
Tvořivý způsob výuky
Jako rodičům by vám mohl být Montessori systém výuky blízký pro jeho tvořivost, kreativitu a neotřelost – ty jsou pro tuto pedagogiku stěžejní. Ve vašem dítěti může rozvíjet jeho přirozenou kreativitu a spontánní tvořivost. Vaše děti si zde tím, že se samy (bez určování co a jak mají dělat) zapojují do aktivit, formují svoji osobnost, aniž by si to uvědomovaly. Děti zde přecházejí od známého k neznámému. Nejprve pracují s konkrétními předměty a realizují činnosti, které znají ze svého života. Poté přecházejí ke složitějším a neznámým činnostem, nebo k práci s abstraktními a neuchopitelnými pojmy.
Montessori v Česku
Rozvoj a četnost Montessori školek a škol je znát i u nás. V Česku se povědomí o Montessori výuce objevilo až v devadesátých letech. Podíl Montessori mateřských a základních škol stále roste.
Kde hledat Montessori školky a školy?
Aktuálně je v Česku něco okolo 150 školek a škol s Montessori výukou. Mapu a informace o nich najdete na odkazech níže.