Mají znát předškoláci písmenka?

„Ukaž tetě, jak se umíš podepsat,“ chlubí se rodiče malých předškoláků. Je to dobře? Usnadníme tím našim prvňáčkům nástup do školy?

Děti se skutečně mnohdy zcela přirozeně a jaksi mimoděk naučí některá písmena a číslice tím, jak vstřebávají podněty kolem sebe. Tyto znalosti většinou získávají příležitostně.

Některé děti chtějí vědět, co je napsáno nad obchodem, na hračce, zkoumají cenovku na autíčku, apod. Písmenka je začínají zajímat, když chtějí podepsat obrázek pro maminku.

Učit nebo neučit?

Situací, kdy se dítě potká s číslicemi a písmenky, je mnoho a to, že se některá naučí, je zcela přirozené. Pokud se budeme snažit dítě písmena a číslice cíleně učit a vyžadovat, aby je i psalo, lze očekávat, že je odradíme od učení ještě před nástupem do školy. V předškolním věku je učení založeno na nápodobě, teprve později je dítě schopno nové dovednosti a schopnosti vstřebávat i jinak.

Učením abecedy a číslic již v době, kdy na to ještě dítě není připravené, je ochuzujeme již dopředu o radost, kterou by ve škole při objevování nových písmenek a číslic mohlo zažít. V osnovách prvního ročníku základní školy je na to dostatečně pamatováno. Navíc vystavujeme dítě situaci, kdy se bude při vyučování nudit a bude mít prostor ke zlobení a vyrušování ostatních.

Jak jej připravit na školu

To však neznamená, že bychom neměli s dítětem některé znalosti zvládnout již před školou. Rozvíjením potřebných dovedností ho připravíme na to, aby se mu pak ve škole dařilo. A protože dnes se ne každá mateřská škola systematické přípravě předškoláků věnuje, leží odpovědnost na nás, rodičích.

Tyto dovednosti lze rozdělit do několika skupin, které se v mnoha ohledech prolínají a navzájem ovlivňují. Jsou to paměť, pozornost, početní představy, sluchové a zrakové rozlišování, rozvíjení řeči a myšlení, grafomotorická obratnost a jemná motorika.

Podle toho, co dítě zvládá dobře a co hůře, snadno odhadneme, kde jsou jeho rezervy a co potřebuje více procvičovat.

V období před nástupem do školy má dítě poslední šanci dohnat vše, co mu zatím unikalo. Co nezvládne, stane se pro něj ve škole handicapem. Proto bychom se měli zaměřit na rozvoj v těchto oblastech a učení se písmenkům a číslicím ponechat na paní učitelce až v první třídě.

Je na školu zralé?

Přichází-li dítě k zápisu, předpokládáme se, že je pro školu již zralé. Školní zralost je souhrn dovedností a schopností, které dítě potřebuje k tomu, aby bylo ve škole úspěšné a přirozeně zvládalo nároky, se kterými se ve škole setká.

Školní zralost se objektivně posuzuje v pedagogicko-psychologických poradnách ve spolupráci se školkou, kam dítě dochází, či pediatrem, neurologem, logopedem, speciálním pedagogem, atd.

Pokud není dítě dostatečně vyzrálé po fyzické, psychické a sociální stránce, doporučí nám kompetentní odborníci odklad školní docházky a poskytnou tak dítěti i nám čas na práci, na odstranění nedostatků, které dítěti start do školy znemožnily.

Jak dítěti vstup do školy usnadnit

Abychom dítěti vstup do školy co nejvíce usnadnili, pokusíme se je na tuto významnou životní změnu připravit. Procvičujeme s ním dovednosti, které bude ve škole potřebovat, a využíváme k tomu dostupné a běžné prostředky.

Více se zaměříme na procvičování těch úloh, které dělají dítěti největší obtíže. Motivujeme dítě tak, aby ho cvičení bavila a uspokojovala je.

Vynaložením naší energie a cílené práce správným směrem připravíme dítěti ideální podmínky pro zahájení tolik důležité životní etapy.

2.1.2011 8:24 | autor: Jana Bezděková

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa těhotenství a mateřství?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněním vaší emailové adresy.

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@babyweb.cz

TOPlist