Jak vybrat správnou autosedačku

Dětská autosedačka je jedinou účinnou ochranou dětí při autonehodě. Při jejím výběru by proto neměla být hlavním kritériem pouhá snaha vyhovět dopravním předpisům nebo nízká cena. Za svou šetrnost bychom mohli zaplatit cenu nejvyšší.

foto_auosedacky_hl-1100x618.jpg Zdroj: archiv redakce

Proč autosedačka?

Dětská autosedačka, která je co nejpevněji připoutána k automobilu, znamená jedinou funkční ochranu cestujících dětí v případě nehody nebo náhlého zastavení vozidla. Při nehodách jsou děti vozidlem vymrštěny a dojde k silnému nárazu na sedačky, řadicí páku, přístrojovou desku nebo sklo. Síla takového nárazu je několikrát větší než tělesná hmotnost dětí a například při rychlosti 50 km/hod. odpovídá pádu ze třetího patra!

Autosedačka zabrání, aby bylo dítě ze svého místa vymrštěno. Při nárazu není možné dítě udržet na klíně prakticky v žádné rychlosti, navíc váha dospělého může způsobit dítěti vážné poranění, resp. malé dítě i rozdrtit. Navíc, pokud by dítě bylo vymrštěno ven z automobilu, může způsobit i smrtelné zranění spolujezdcům na předních sedadlech.

Jízda s dítětem na klíně dospělé osoby je tedy nebezpečná jak pro dítě samotné, tak pro dospělé spolujezdce.

Proč je autosedačka důležitá demonstrují následující videa:

Jaká autosedačka

Dětská sedačka musí odpovídat věku a výšce dítěte a také typu vozidla. Než vybranou sedačku koupíte, zjistěte, zda je vhodná do vašeho automobilu. Vždy si vybírejte jen sedačky, které splňují bezpečnostní standardy a mají příslušné certifikáty – konkrétně musejí mít označení i-Size, nebo již končící ECE R44.

Doporučujeme
Kupovat sedačky pouze nové, nebo se známou historií (od příbuzného apod.), abyste měli jistotu, že žádná součást není poškozená.

5779-1-2942-526-528-12.jpgAutosedačky pro všechny váhové kategorie můžete zakoupit v obchodě Špuntík

Přečtěte si: Testy autosedaček 2016: Jeden vítěz, dva modely propadly

i-Size

i-Size (ECE R129) je předpis pro dětské autosedačky, který je v platnosti od července 2013. Zásadní změnou je povinnost umístění dítěte ve věku do 15 měsíců v autosedačce proti směru jízdy. Sedačky se už nerozdělují do kategorií podle váhy dítěte, ale podle jeho výšky.

 

Součástí testu je také boční náraz, který předchozí norma neřešila a používají se moderní figuríny Q-DUMMY, které mají více senzorů, a jejich stavba lépe odpovídá reálným dětem.

 

Od září 2022 už nebude moct výrobce dodávat na trh jiné sedačky, než schválené dle i-Size. Tím definitivně skončí norma ECE R44/04.

foto-_prostismerne_cestovani.jpg

Proč je protisměrné cestování bezpečnější?

Nejmenší děti musí používat sedačky umístěné proti směru jízdy, a to především kvůli ochraně krční páteře v případě čelního nárazu. Odborníci nyní stále více doporučují stejný systém používat i pro děti starší – do čtyř let, ale i více let.

Sedačky pro kojence a batolata by tak měly být vždy umístěny proti směru jízdy. Tato poloha je totiž mnohonásobně bezpečnější než klasická pozice po směru jízdy, kdy při nehodě dochází k výraznému zatížení ještě nevyvinuté krční páteře malých cestujících.

Přečtěte si:

Tento princip byl poprvé vyvinut ve Skandinávii, kde právě používání autosedaček umístěných proti směru jízdy, do co nejvyššího věku dítěte, pomohlo výrazně snížit závažnost následků dopravních nehod.

Průkopníky autosedaček proti směru jízdy je norská společnost HTS BeSafe, které začaly tyto sedačky vyrábět již koncem osmdesátých let a v posledních několika letech se jim podařilo přesvědčit i odborníky ve zbytku Evropy. V celé Evropské unii tak nyní narazíte na autosedačky umístěné proti směru jízdy nejen pro miminka, ale i batolata.

Fakta přitom hovoří jasně

Zátěž dětské páteře při čelním nárazu

V pozici proti směru jízdy je přibližně pětinová oproti pozici po směru jízdy. Ze statistik dětských obětí dopravních nehod lze vyčíst, že nejvíce dětí umírá v autech mezi prvním a druhým rokem svého života. Tedy ve věku, kdy jsou ještě velmi malé a zranitelné, ovšem rodiče je ze sedačky umístěné proti směru jízdy posadili do sedačky určené po směru jízdy. Často zbytečně brzy, pokud lze statistiky takto interpretovat.

Pravidlo, které by mělo platit, zní:
Čím déle, tím lépe používat dětskou autosedačku umístěnou proti směru jízdy.

U těchto autosedaček je však potřeba počítat s tím, že jsou robustnější a zaberou více místa.

Jednodušší usazení dětí v moderních sedačkách s Isofixem

Isofixové sedačky se snadněji instalují. Navíc u některých je možnost vytočení sedačky ke dveřím vozu, což usnadňuje usazování dítěte.

Možnost nastavení prostoru pro nohy díky Isofixu

Autosedačky BeSafe jsou vybaveny nastavitelnými isofixovými konektory, které dokážou zvětšit prostor u nožiček až o 10 cm tak, že si dospělý přední sedadlo upravuje dle potřeb růstu dítěte. Nastavitelné konektory tedy nevýhodu zabraného prostoru v autě protisměrnou autosedačkou dočasně eliminují. Je-li dítě malé, dává větší prostor dospělým. S růstem dítěte se pak sedačka uzpůsobuje potřebě prostoru pro nožičky.

Ve srovnání s tímto jsou pásové sedačky daleko náročnější na instalaci a zaberou více místě v autě. V pásových sedačkách sedí děti déle po směru jízdy.

Podívejte se na crash test s autosedačkou umístěnou proti směru a po směru jízdy:

Základní rozdělení autosedaček

Kdo chce své dítě v autě co nejlépe ochránit, bude potřebovat postupně tři autosedačky. Nejprve miminkovskou „skořápku“ pro první rok, která se instaluje vždy proti směru jízdy.

Od jednoho roku do přibližně čtyř let bude dítě potřebovat autosedačku pro batolata.

A nakonec velkou sedačku pro dítě do výšky 150 cm, což je přibližně do věku 12 let. Podle odborníků by totiž i větší děti měly cestovat v sedačkách. Jen tak budou optimálně chráněny proti čelnímu i bočnímu nárazu. Pouhý „podsedák“ tuto funkci neplní, což opakovaně prokázaly všechny prováděné testy.

V posledních letech se na trhu objevují i stále kvalitnější univerzální autosedačky, které „rostou“ s dítětem, a které jsou vhodné, pokud například potřebujete jednu sedačku pro různě velké děti.

Rozdělení autosedaček dle i-Size 

Autosedačky 40 – 85 cm (pouze protisměrné)

Autosedačka do 85 cm (od narození do cca 1,5 roku dítěte) je určena pro kojence, kteří se musí přepravovat ve skořepinové sedačce, která umožňuje transport v pololeže a v poloze proti směru jízdy. V případě kolize je dítě celým tělem v sedací skořepině přitlačeno a podepřeno. Při umístění po směru jízdy hrozí dítěti zlomení vazu a další zranění.
Doporučuje se upevňovat autosedačky na zadní sedadlo automobilu, kam se povinně montují držáky pevně spojené s karosérií vozu tzv. isofix. Chcete-li autosedačku umístit na přední sedadlo, nesmí být na tomto místě aktivní airbag, který je pro dítě v protisměrné sedačce smrtelně nebezpečný.

foto_autosedacka_cabrio_fix.jpg

Autosedačky 40 – 105/125 cm

Autosedačky schválené od 40 – 105/125 cm, ale vhodné až po vajíčku, nabízí alternativu těm, kteří chtějí své dítě vozit v sedačce umístěné proti směru jízdy co nejdéle.
Autosedačka nabízí vylepšenou boční ochranu, která lépe absorbuje nárazovou energii, a tím dokáže více chránit zranitelné části těla včetně hlavy a krku. V případě nárazu při nehodě pracuje jako ochranný štít, který absorbuje náraz a snižuje riziko zranění od poletujících úlomků. Síla působící na krk dítěte je v takovém případě pětkrát menší než u sedačky uchycené po směru jízdy.

 autosedacka0-18_kg.jpg

Autosedačky 100 – 150 cm

Autosedačka schválená od 100 do 150 cm cca 12 let je klasická sedačka umisťovaná na zadní sedadlo po směru jízdy. Upevňuje se vždy bezpečnostním pásem případně lze upevnit i pevně ke konstrukci vozu.
Skutečně bezpečná je ovšem pouze ta, která má zadní opěradlo a hlavovou opěrku, tedy nikoliv tzv. podsedák. Kombinace podsedáku a klasického pásu nestačí, protože nenabízí prakticky žádnou ochranu proti bočnímu nárazu.

 foto_maxi_cosi_tobi.jpg

Autosedačky 76 – 150 cm

Univerzální autosedačky schválené od 76 do 150 cm jsou vhodné jako druhá sedačka, která se občas používá pro více dětí různé výšky.

 autosedacka_0-36.jpg

Končící rozdělení autosedaček dle váhy dítěte (ECE R44)

Autosedačky 0–13 kg

Autosedačka do 13 kg neboli skupina 0+ (do 13 kg – od narození do cca 1 roku dítěte) je určena pro kojence, kteří se musí přepravovat ve skořepinové sedačce, která umožňuje transport v pololeže a v poloze proti směru jízdy. V případě kolize je dítě celým tělem v sedací skořepině přitlačeno a podepřeno. Při umístění po směru jízdy hrozí dítěti zlomení vazu a další zranění. Doporučuje se upevňovat autosedačky na zadní sedadlo automobilu, kam se od letošního roku již povinně montují držáky pevně spojené s karosérií vozu – tzv. isofix. Chcete-li autosedačku umístit na přední sedadlo, nesmí být na tomto místě aktivní airbag, který je pro dítě smrtelně nebezpečný.

foto_autosedacka_cabrio_fix.jpg

Autosedačky 0–18 kg

Autosedačky 0 – 18 kg neboli skupina 0/I (0 až 18 kg, od narození do cca 4 let) nabízí alternativu těm, kteří chtějí své dítě vozit v sedačce umístěné proti směru jízdy co nejdéle. Autosedačka se instaluje pouze proti směru jízdy a to až do 18 kg váhy dítěte. Autosedačka nabízí vylepšenou boční ochranu, která lépe absorbuje nárazovou energii, a tím dokáže více chránit zranitelné části těla včetně hlavy a krku. V případě nárazu při nehodě pracuje jako ochranný štít, který absorbuje náraz a snižuje riziko zranění od poletujících úlomků. Síla působící na krk dítěte je v takovém případě pětkrát menší než u sedačky uchycené po směru jízdy.

 autosedacka0-18_kg.jpg

Autosedačky 9–18 kg

Autosedačka 9 – 18 kg neboli skupina I (9-18 kg) je klasická autosedačka umisťovaná zatím většinou na zadní sedadlo po směru jízdy. V této věkové kategorii nás v brzké době čeká revoluční změna v podobě autosedaček umístěných proti směru jízdy. Upevňuje se opět buď klasicky bezpečnostním pásem anebo isofixem pevně ke konstrukci vozu. Většinou nabízí možnost polohování, výškově nastavitelnou opěrku hlavy a v neposlední řadě i vychytaný způsob upevnění dítěte do sedačky díky novému principu bezpečnostních pásů, který jejich zapnutí výrazně zjednodušuje.

 foto_maxi_cosi_tobi.jpg

Autosedačky 15–36 kg

Autosedačka 15 – 36 kg nebo také skupina II/III (15 až 36 kg, 4 roky do cca 12 let anebo výšky 150 cm) je klasická sedačka umisťovaná na zadní sedadlo po směru jízdy. Upevňuje se buď bezpečnostním pásem anebo isofixem pevně ke konstrukci vozu. Skutečně bezpečná je ovšem pouze ta, která má zadní opěradlo a hlavovou opěrku, tedy nikoliv tzv. podsedák. Kombinace podsedáku a klasického pásu nestačí, protože nenabízí prakticky žádnou ochranu proti bočnímu nárazu.

 autosedacka_0-36.jpg

Autosedačky 9–36 kg

Autosedačky 9 -36 kg oficiálně nazývané skupina I/II/III (od 9 do 36 kg, cca 1 – 12 let) je druhou skupinou tzv. univerzálních autosedaček. V minulosti prováděné testy používání těchto sedaček nedoporučovaly, nicméně v posledních dvou letech výrobci udělaly obrovský pokrok a podle nejnovějších testů jsou na trhu v této kategorii minimálně tři autosedačky s velmi dobrým hodnocením.

 tranformer_pro.jpg

Sedačky i-size 61-105 cm

Autosedačky s bezpečnostními prvky nové generace podle normy i-Size, vydrží až dětem do cca 4-5 let (výškový limit je 105 cm) – jedná se o novou bezpečnostní normu i-Size, která zajišťuje převoz dětí v protisměru kvůli poznatkům v praxi. Velmi snadno se instaluje a má výbornou polohu pro dítě v sedu i při spánku za jízdy.

besafe-izi-kid-i-size-x1-interier-car-46-7927-800-600-0.jpg

Sedačky i-size do 76 cm

Autosedačky s bezpečnostními prvky nové generace podle normy i-Size, vydrží dětem od narození do cca 15 měsíců (výškový limit je 83 cm) – jedná se o novou bezpečnostní normu i-Size, která zajišťuje převoz dětí v protisměru kvůli poznatkům v praxi. Velmi snadno se instaluje a má výbornou polohu pro dítě v sedu i při spánku za jízdy.

 2000-9671-800-600-0.jpg

 

12.2.2018 1:12 | autor: Lukáš Nádvorník

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa těhotenství a mateřství?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněním vaší emailové adresy.

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@babyweb.cz

TOPlist