babyweb.cz > BABYWEB 2021 > Batole > Učení a zábava > Školka > Jak vybrat školku?
Jak vybrat školku?
„Všechno, co opravdu potřebuji znát o tom, jak žít, co dělat a jak vůbec být, jsem se naučil v mateřské školce. Moudrost na mě nečekala na vrcholu hory zvané postgraduál, ale na pískovišti mateřské školy.“ Ze slov spisovatele Roberta Fulghuma je zřejmé, že mateřská škola hraje v životě člověka podstatnou roli. Pokud tedy máme jako rodiče na výběr, měli bychom popřemýšlet, jaký typ školky bude našemu dítěti nejvíc vyhovovat.
Možná jste rádi, že vám dítě do nejbližší státní mateřské školy vůbec vezmou, možná ale patříte k těm, kteří přemýšlejí tom, zda se nepoohlédnout po nějaké alternativní školce. V každém případě je důležité začít s výběrem první vzdělávací instituce pro vaše dítko s dostatečným předstihem. Jen tak si zajistíte maximum informací důležitých pro vaše konečné rozhodnutí. Jaké otázky si rodiče často pokládají?
Bude lepší mít školku blízko domova, nebo poblíž práce?
Oboje má své klady a zápory. Je potřeba dobře zvážit, která varianta je pro vás výhodnější. V případě, že máte školku blízko domova, budete prožívat klidnější rána, ale zběsilejší odpoledne – pokud pracujete na druhém konci města, odpoledne budete věčně bojovat s časem. Zvolíte-li školku poblíž svého zaměstnání, bude tomu naopak. Ráno povezete rozespalé dítě autem nebo MHD třeba přes celé město, což pro něj zřejmě nebude příjemné. Odpoledne bude ale poklidnější a navíc budete mít jistotu, že dítě vyzvednete vždy včas. Další výhodou je fakt, že dojde-li k nějaké „krizovce“ (například vám ze školky zavolají, že dítě má teplotu nebo zvrací), bude pro vás blízkost školky nespornou výhodou.
Mám dát na reference maminek?
Zcela jistě ano. Možná se vám nelíbí stará, „socialistická“ budova školky, maminky ve vašem okolí ovšem říkají, že jsou tam skvělé paní učitelky. To by pro vás mělo být směrodatné: přístup učitelek k dětem je ze všeho nejdůležitější.
Zjistěte si, kdy mají školky tzv. dny otevřených dveří. Můžete je tak omrknout i zevnitř. Vezměte dítě s sebou, abyste zjistili, jak se mu tam bude líbit. Pokud je to možné, seznamte se přímo s učitelkami, které se budou o vaše dítě starat. Jsou vám sympatické? Máte pocit, že si s dítětem porozumí? Ptejte se na aktivity, do kterých se s dětmi pouštějí (sportují, chodí na výlety, do divadel, na exkurze?). Zajímejte se také o to, jaké odpolední kroužky školka nabízí. V neposlední řadě je dobré vědět, jak vypadá režim v dané školce (většina státních školek má provoz od 6.30 do 17 hod.).
Jsou pro děti dobré „věkově smíšené“ třídy?
Ve většině školek jsou děti rozděleny do tříd podle věku. Někde jsou však věkově namíchány: větší děti se tak učí pomáhat menším a berou na ně ohled, zároveň mrňata motivují. Někdy ale rodiče mají pocit, že menší děti ty větší brzdí, a také pozorují prvky šikany, když si větší děti dovolují na ty malé. I tady je namístě se zamyslet, co bude vhodné zrovna ve vašem případě.
Jaké u nás existují alternativní školky?
Program MaxClever vznikl ve spolupráci s Dětskou Mensou ČR a Centrem Nadání, o. s., tedy dvěma nejvýznamnějšími organizacemi zabývající se rozvojem nejen intelektových schopností dětí v celé ČR. Cílem této spolupráce bylo vyškolit pedagogy za využití nejnovějších poznatků v oboru předškolní výchovy a vzdělávání v rámci unikátního projektu Metody Mensa NTC Learning. Aplikace této metody kombinuje různé techniky – motorická cvičení, učení symbolů, procvičování pozornosti, využití hudby a další. Tím je stimulováno zvyšování počtu neuronových spojení (synapsí) v mozku. Nejedná se tedy o zvýšení inteligence, která je do značné míry vrozená, ale o zvyšování využitelné kapacity mozku dětí.
Vzdělávací program nazvaný Začít spolu je v ČR realizován od roku 1994. Mezinárodní název tohoto programu je „Step by Step“. Začít spolu buduje základy pro postoje, znalosti a dovednosti a intenzivně rozvíjí tři klíčové dovednosti: komunikaci, kooperaci a řešení problémů. Program připravuje děti na to, aby se v budoucnu aktivně zajímaly o učení, uměly se učit efektivně, učení je bavilo a nebylo pro ně spojeno s nadměrným stresem. Učí se především přijímat změny a aktivně se s nimi vyrovnávat, kriticky myslet, umět si vybírat, poznávat a řešit problémy, rozvíjet představivost, mít odpovědný přístup ke svému okolí, starat se o své zdraví a tělesný rozvoj, osobní spokojenost a pohodu.
V mateřinkách s Montessori programem se pracuje podle zásady: „Pomoz mi, abych to dokázal sám.“ Děti jsou ve třídách věkově namíchány, prostředí je jim „šité na míru“, stejně jako rozmanité interaktivní hračky z přírodních materiálů (umělou hmotu tady nenajdete). Děti si mohou dle vlastního uvážení volit činnost, které se chtějí věnovat. Platí tu ale jedno základní pravidlo: nesmí přitom rušit ostatní. Děti jsou nenásilně vedeny k samostatnosti, sebevědomí i ke zodpovědnosti vůči ostatním.
Velmi podobné jsou i zásady výuky v daltonských školkách. Nejdůležitější je, aby se děti naučily vycházet samy se sebou a s ostatními. Současně je ovšem podstatné, aby si zachovaly svou osobnost. Děti jsou vedeny ke slušnosti, zodpovědnosti za své činy a ke vztahu k přírodě.
Principy a metody práce ve waldorfské mateřské škole vycházejí z toho, že člověk je chápán ve své celistvosti jako bytost tělesná, duševní a duchovní. Důraz je kladen na citový a morální vývoj dítěte. Z hlediska organizace je život ve školce podmíněn pevným rytmem roku, týdne a dne. Prostředí vypadá jako útulná domácnost, děti si hrají převážně s hračkami z přírodních materiálů nebo s těmi, které si samy vyrobily. Nedílnou součástí denního programu je čtení a hraní klasických pohádek a zpěv.