Jak mám reklamovat kočárek?

DOTAZ TÝDNE „Máme poměrně drahý kočárek, který jsme nyní našli mezi výrobky, které ČOI označila za závadné. Kočárek chceme reklamovat, ale nevíme, na co máme nárok a jak vůbec postupovat.“ Sylva

Pokud máte kočárek, který je dle ČOI závadný, musíte učinit tyto kroky:

Dostavit se do obchodu a zboží reklamovat:

a) při reklamaci uvést důvod reklamace, že zboží neodpovídá kupní smlouvě (jinými slovy není s ní ve shodě), má vady, protože bylo shledáno ČOI za závadné – tedy nelze je bezpečně užívat k tomu účelu, ke kterému bylo určeno (nemůžeme, v něm z nějakého důvodu – uvedeného ve stanovisku ČOI vozit děti – neboť je to pro ně, případně pro nás, nebezpečné)
b) uvést způsob jakým má být reklamace vyřízena – zákon zde upravuje, jakým způsobem má být reklamace vyřízena:

a. zásadně má kupující právo na výměnu zboží za bezvadné, případně je-li vadná jen součást a výrobce to nabízí trvat na bezplatné opravě součásti (například výměna madel, kterou provedl nejmenovaný výrobce kočárků na přelomu 2006- 2007 po té co se zjistilo, že barva použitá na madla je závadná)
b. není-li postup dle a) možný, doporučujeme – odstoupit od smlouvy. To ve své podstatě znamená vrátit kočárek a obdržet zpět jeho kupní cenu- zde upozorňujeme, že tento úkon je potřeba provést jednoznačně a to tím, že v protokolu o reklamaci výslovně uvedete, že od smlouvy odstupujete a vracíte zboží a požadujete vrácení kupní ceny. (na kupujícím je i možnost volby – místo odstoupení od smlouvy požadovat slevu z ceny, což však bývá velmi problematické jednak proto, že představy o výši slev bývají u kupujících a prodávajících diametrálně odlišné.)

Reklamace pouze u prodejce

Reklamaci je potřeba provést u prodávajícího, nikoli u výrobce. Prodávající odpovídá i za vady, které se projeví jako rozpor s kupní smlouvou po převzetí věci v záruční době (zákonná záruka). Záruka se však nevztahuje na opotřebení věci způsobené jejím obvyklým užíváním. Záruční doba při prodeji spotřebního zboží byla shora citovanou novelou občanského zákoníku prodloužena ze 6 na 24 měsíců.

Zboží není ve shodě se smlouvou

Rozpor s kupní smlouvou neboli zboží není ve shodě se smlouvou, ve své podstatě znamená, že zboží, které si kupujete, nemůže být pro své vady bezvadně užíváno k účelu, ke kterému je určeno. To znamená, že kočárek nemůže být bez problému a ohrožení zdraví užíván dle svého typu ke svému účelu např.:

  •  všechny kočárky k vození dětí – pro konstrukční vady, zdravotní závadnost komponentů
  •  terénní kočárky k jízdě v terénu,
  •  golfky – nelze skládat,
  •  kombinace – nesnadná výměna prvků

Termín „rozpor s kupní smlouvou“ byl do našeho právního řádu zakotven na základě směrnice (Směrnice Evropského parlamentu a Rady 1999/44/ES ze dne 25. května 1999o některých aspektech prodeje spotřebního zboží a záruk na toto zboží.) Tato směrnice byla přijata za účelem sjednocení právní terminologie a zejména sjednocení postupu při reklamaci spotřebního zboží ve všech státech EU a to proto, že právní řády členských státu byly ohledně možnosti reklamace, jejího uplatnění, způsobu a doby vyřízení – vlivem rozdílné právní kultury – velmi odlišné. (Nyní již by nemělo být výrazných rozdílů při reklamaci zboží zakoupeného v různých členských státech EU).

Reklamace kdysi

Nicméně i před zakotvením tohoto pojmu do našeho právního řádku bylo možné reklamovat závadný kočárek a to téměř totožným způsobem jako dnes problém byl v tom, že vada se musela při reklamaci přesně určit. Nepostačilo jak je tomu nyní obecně uvést, že zboží neodpovídá kupní smlouvě, protože dle ČOI je závadné, muselo se přesně stanovit, v čem ta závada spočívá, jiné byly i lhůtě k uplatnění reklamací a částečně byl i jiný způsob jejich vyřízení.

Mgr. Kateřina Janitorová Sixtová, JUDr. David Vláčil

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa těhotenství a mateřství?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněním vaší emailové adresy.

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@babyweb.cz

TOPlist