babyweb.cz > BABYWEB 2021 > Nákupy > Nákupy pro miminko > Kočárky a příslušenství > Jak mám reklamovat kočárek?
Jak mám reklamovat kočárek?
DOTAZ TÝDNE „Máme poměrně drahý kočárek, který jsme nyní našli mezi výrobky, které ČOI označila za závadné. Kočárek chceme reklamovat, ale nevíme, na co máme nárok a jak vůbec postupovat.“ Sylva
Pokud máte kočárek, který je dle ČOI závadný, musíte učinit tyto kroky:
Dostavit se do obchodu a zboží reklamovat:
a) při reklamaci uvést důvod reklamace, že zboží neodpovídá kupní smlouvě (jinými slovy není s ní ve shodě), má vady, protože bylo shledáno ČOI za závadné – tedy nelze je bezpečně užívat k tomu účelu, ke kterému bylo určeno (nemůžeme, v něm z nějakého důvodu – uvedeného ve stanovisku ČOI vozit děti – neboť je to pro ně, případně pro nás, nebezpečné)
b) uvést způsob jakým má být reklamace vyřízena – zákon zde upravuje, jakým způsobem má být reklamace vyřízena:
a. zásadně má kupující právo na výměnu zboží za bezvadné, případně je-li vadná jen součást a výrobce to nabízí trvat na bezplatné opravě součásti (například výměna madel, kterou provedl nejmenovaný výrobce kočárků na přelomu 2006- 2007 po té co se zjistilo, že barva použitá na madla je závadná)
b. není-li postup dle a) možný, doporučujeme – odstoupit od smlouvy. To ve své podstatě znamená vrátit kočárek a obdržet zpět jeho kupní cenu- zde upozorňujeme, že tento úkon je potřeba provést jednoznačně a to tím, že v protokolu o reklamaci výslovně uvedete, že od smlouvy odstupujete a vracíte zboží a požadujete vrácení kupní ceny. (na kupujícím je i možnost volby – místo odstoupení od smlouvy požadovat slevu z ceny, což však bývá velmi problematické jednak proto, že představy o výši slev bývají u kupujících a prodávajících diametrálně odlišné.)
Reklamace pouze u prodejce
Reklamaci je potřeba provést u prodávajícího, nikoli u výrobce. Prodávající odpovídá i za vady, které se projeví jako rozpor s kupní smlouvou po převzetí věci v záruční době (zákonná záruka). Záruka se však nevztahuje na opotřebení věci způsobené jejím obvyklým užíváním. Záruční doba při prodeji spotřebního zboží byla shora citovanou novelou občanského zákoníku prodloužena ze 6 na 24 měsíců.
Zboží není ve shodě se smlouvou
Rozpor s kupní smlouvou neboli zboží není ve shodě se smlouvou, ve své podstatě znamená, že zboží, které si kupujete, nemůže být pro své vady bezvadně užíváno k účelu, ke kterému je určeno. To znamená, že kočárek nemůže být bez problému a ohrožení zdraví užíván dle svého typu ke svému účelu např.:
- všechny kočárky k vození dětí – pro konstrukční vady, zdravotní závadnost komponentů
- terénní kočárky k jízdě v terénu,
- golfky – nelze skládat,
- kombinace – nesnadná výměna prvků
Termín „rozpor s kupní smlouvou“ byl do našeho právního řádu zakotven na základě směrnice (Směrnice Evropského parlamentu a Rady 1999/44/ES ze dne 25. května 1999o některých aspektech prodeje spotřebního zboží a záruk na toto zboží.) Tato směrnice byla přijata za účelem sjednocení právní terminologie a zejména sjednocení postupu při reklamaci spotřebního zboží ve všech státech EU a to proto, že právní řády členských státu byly ohledně možnosti reklamace, jejího uplatnění, způsobu a doby vyřízení – vlivem rozdílné právní kultury – velmi odlišné. (Nyní již by nemělo být výrazných rozdílů při reklamaci zboží zakoupeného v různých členských státech EU).
Reklamace kdysi
Nicméně i před zakotvením tohoto pojmu do našeho právního řádku bylo možné reklamovat závadný kočárek a to téměř totožným způsobem jako dnes problém byl v tom, že vada se musela při reklamaci přesně určit. Nepostačilo jak je tomu nyní obecně uvést, že zboží neodpovídá kupní smlouvě, protože dle ČOI je závadné, muselo se přesně stanovit, v čem ta závada spočívá, jiné byly i lhůtě k uplatnění reklamací a částečně byl i jiný způsob jejich vyřízení.
Mgr. Kateřina Janitorová Sixtová, JUDr. David Vláčil