babyweb.cz > BABYWEB 2021 > Předškolák > Zdraví a péče > Výchova > Jak chránit sebe i děti před tlakem reklamy?
Jak chránit sebe i děti před tlakem reklamy?
Nepracují, nevydělávají, sotva se naučili chodit a mluvit, někteří se ani nenarodili – přesto jsou pro obchodníky velmi zajímavou cílovou skupinou. Děti a jejich potřeby jsou často určující pro to, co rodičům skončí v košíku. A proto výrobci a obchodní řetězce vynakládají nemalé prostředky na reklamu cílenou na nejmenší? Jak to funguje a dá se proti tomu něco dělat?
Nakoupit vše potřebné na jednom místě a v co nejkratším čase – to je velmi výhodné a rodiče často této možnosti rádi využívají. Obchodní řetězce o této tendenci vědí a snaží se z ní vytěžit maximum. A v předvánočním čase se tlak stupňuje.
Jsou různé možnosti, jak dostat lukrativní skupinu čerstvých rodičů do obchodního domu. Velmi účinné jsou slevové akce – zejména na dětské spotřební zboží, jako jsou pleny a kojenecká výživa. K oblíbeným marketingovým metodám patří také věrnostní karty lákající na slevy.
Vítaní šmíráci
Že je to příjemný a nevinný způsob, kterým nám obchodníci dávají různé benefity za věrnost? Zákaznická karta – kolik jich každý v peněžence má! Co z ní může obchodník zjistit? Překvapivě velmi mnoho.
Dosah takových marketingových nástrojů ukazuje například kauza z Minnesoty, kdy obchodní řetězec Target věděl o těhotenství náctileté dívky dříve než její otec. Na základě dat z její zákaznické karty (nákup volného oblečení, tělového mléka a kyseliny listové) jí začal zasílat slevové kupony na pleny, což vedlo k prozrazení do té doby utajeného těhotenství. A sami jste si určitě všimli, že když na webu něco hledáte, hned se vám to začne samo nabízet třeba na sociálních sítích.
„Rodiče si ale často neuvědomují, jak draze jsou benefity věrnostních karet vykoupeny. Supermarkety se díky nim o domácnostech svých zákazníků dozvídají téměř vše. Na základě algoritmů jsou schopny odhadnout, zda se jejich klienti rozvádí, mají malé děti či zahrádku. Následně umí pružně reagovat a zasílají slevové kupony přímo na míru svým klientům. Posilují tak jejich sklon nakupovat stále na stejném místě,“ vysvětluje Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení dTestu.
Čtěte také:
Každý věk zná svůj trik
Děti jsou snadným terčem reklamy – nadchnou prakticky pro cokoliv, jsou manipulovatelné a líbí se jim barevné věci.
Reklama zaměřená na malé děti bývá animovaná, barevná, zdůrazňuje prvky harmonické rodiny – maminka, tatínek a bezpečí. Již velmi malé děti si umí zapamatovat chytlavou melodii a text reklamy.
Dětem školního věku se naopak začínají líbit reklamy, které jim pomáhají se psychicky oddělit od rodičů a stát se součástí party vrstevníků. Reklama pro starší děti je proto naopak hraná a figurují v ní děti, které jsou o dva až tři roky starší než cílová skupina, protože děti vzhlíží k větším dětem.
Velkého efektu se v reklamě dosahuje obsazením seriálových či jiných hrdinů. Starší školáci začínají kladně hodnotit reklamy, které obsahují černý humor.
Oblíbenou marketingovou taktikou jsou také kampaně obsahující prvek sbírání. Například Šmoulí kartičky přinesly řetězci Albert v roce 2011 několikanásobné zvýšení prodeje a posílily vnímání marketu jako tzv. „rodinného“.
Existuje obrana?
Jak své děti učit přežití v marketingové džungli? Psycholožka PhDr. Romana Mazalová doporučuje: „Je vhodné učit děti spotřebitelské gramotnosti od nejútlejšího věku. Už ty nejmenší děti by z úst rodičů měly slyšet, že reklama není realita a že informace v ní obsažené mohou být zavádějící, zkreslené a neúplné. Reklamu je dětem dobré ukazovat jako něco nezáživného, vyplňujícího čas. Například televizní spot můžete ztlumit, přepnout a poukázat na to, že to není nic zábavného.“
A dále dodává: „Pokud dítě vyžaduje věc, kterou vidělo v reklamě, není dobré ji rezolutně zamítnout, což by zvýšilo atraktivitu výrobku v očích dítěte. Můžete ji vzít do ruky a názorně dítěti ukázat a vysvětlit, co se vám na ní nelíbí, proč se vám zdá předražená, nekvalitní a podobně.“