babyweb.cz > BABYWEB 2021 > Batole > Učení a zábava > Školka > I dítě s handicapem může navštěvovat běžnou školku
I dítě s handicapem může navštěvovat běžnou školku
Máte doma dítě s handicapem a přemýšlíte o mateřské školce, jen nevíte, na koho se obrátit? Pokud se do zdravé rodiny narodí dítě s handicapem, je to vždy těžké. Dnešní doba však nabízí různé možnosti. Nejlepší je, podaří-li se dítě zařadit do běžné společnosti, tedy i do „normální“ školky. Tomu napomáhají integrační třídy.
Co je integrační třída?
Integrační třídy jsou třídy v mateřské škole pro zdravé děti. Spolu s nimi může být v jedné třídě až pět dětí s handicapem. Maximální počet dětí v takové třídě je devatenáct, podle zkušeností speciálních pedagogů je však ideální počet všech dětí v jedné integrované třídě kolem patnácti.
Proč nemá integrační třídu každá školka?
Protože i v dnešní době mají lidé předsudky a špatné představy o integraci. Rodiče se často obávají, že děti s handicapem budou brzdit výuku ostatních dětí. Speciální pedagogové však do těchto tříd přijímají děti s takovým handicapem, při němž zvládají výuku zdravých dětí, nebo mají individuální vzdělávací plán.
Naopak je pro zdravé děti užitečné, když si takto zvykají, že mezi námi žijí lidé s nějakým postižením a berou to jako běžnou věc. V budoucnu pak nebudou mít problém nabídnout postiženému člověku pomoc.
O integrační třídu zažádali sami
Jednou ze školek, která nabízí integrační služby, je MŠ Na Smetance. Třída Stonožky je skupina patnácti dětí, do které je zařazeno pět dětí s lehčím handicapem. Učitelka v této třídě je speciální pedagožka.
Spolupracuje s pedagogicko-psychologickou poradnou, speciálně pedagogickým centrem, klinickým psychologem, klinickým logopedem, foniatrickou klinikou a speciálními pedagogy ze základní školy v Praze 2.
„O integrační třídu jsme městský úřad zažádali sami, hlavně z toho důvodu, že se zvyšoval počet dětí s handicapem. A také jsme měli k dispozici speciálního pedagoga a logopeda. Ve třídě máme patnáct dětí a z toho pět s postižením,“ vysvětluje zástupkyně ředitelky MŠ paní Juhanová. „Momentálně tu máme děti s kombinovaným postižením, s opožděným vývojem, hyperaktivní, s logopedickými vadami, které jsou většinou také s něčím kombinované a s nerovnoměrným vývojem.“
Jak dostat dítě s handicapem do integrační třídy?
Dítě je do integrační třídy přijato na doporučení pedagogicko-psychologické poradny nebo speciálně pedagogického centra.
Pedagogicko-psychologická poradna poskytuje poradenství rodičům dětí od tří do pěti let. Jsou tu sociální pracovníci, psychologové a pedagogové, kteří často spolupracují s dalšími odborníky a institucemi. Prostřednictvím rozhovoru, dotazníku či při normální komunikaci zjišťují odpovědi na otázky:
- Vyvíjí se mé dítě přiměřeně věku?
- Není příliš neklidné, živé, nesoustředěné?
- Proč si nemůže zvyknout v mateřské škole a stále ráno pláče?
- Kterou rukou má později psát, když při kreslení drží tužku střídavě v levé a pravé?
- Jak mám malé dítě odměňovat a trestat, jak ho mám naučit dodržovat hranice?
- Nerozmazluji ho příliš, nejsem moc náročná?
Speciálně pedagogické centrum tvoří základní odborný tým: speciální pedagog, sociální pracovník a psycholog. Samozřejmě záleží na tom, na jaký typ zdravotního postižení se centrum specializuje, potom je doplněno o další odborníky.
Speciálně pedagogické centrum poskytuje odbornou pomoc při integraci dítěte, spolupracuje s rodinou, se školou i s dalšími zařízeními. Může i připravovat, pokud je to nutné, dítěti s handicapem individuální vzdělávací program.