babyweb.cz > BABYWEB 2021 > Batole > Učení a zábava > Aktivity > Cvičení rodičů s dětmi
Cvičení rodičů s dětmi
Jakmile si po porodu osvojíme nový denní režim a úspěšně zvládneme první týdny s novorozencem, začneme uvažovat, jak a čím si s dítětem obohatit společně prožité chvíle. Dnešní doba nám poskytuje široký výběr pohybových aktivit, které je možno v době mateřské dovolené s dítětem absolvovat. Jedná se samozřejmě vždy o aktivity v doprovodu a za účasti rodiče.
Zaměříme se na děti věkové kategorie 0–3 roky s doporučením vhodného a možného výběru zájmové činnosti. Podrobněji pohovořím hlavně o věku 0–12 měsíců, který je pro správný psychomotorický vývoj dítěte nesmírně důležitý.
S pohybovou aktivitou kojence ve smyslu pravidelné návštěvy nějakého vybraného kurzu začínáme nejdříve kolem 3–4 měsíce věku dítěte, kdy už dítě bez problémů udrží hlavičku.
Čím můžeme přispět dítěti ke zdárnému pohybovému vývoji my sami?
V novorozeneckém období hraje významnou roli šetrná manipulace s dítětem. V praxi to znamená, že budeme dbát na jemné zacházení při jakékoli manipulaci s miminkem, při přebalování, přenášení, ukládání, koupání atd., a zajistíme, aby bylo dítě na změnu připraveno a zbytečně se nelekalo. Také si osvojíme správné držení miminka při chování a nošení, např. v klubíčku s hlavičkou přes naše rameno, kterou druhou rukou fixujeme, nebo uchopení do náruče v lehu na boku či na bříšku. Tím zajistíme dítěti vhodnou pozorovatelskou základnu, což je pro ně neméně důležité a tím také aktivizujeme miminku posturální svaly (svaly udržující tělo ve vzpřímené poloze). Na dítě tiše mluvíme, broukáme, prozpěvujeme mu, neboť tlumený maminčin hlas má na dítě silný uklidňující účinek. Dalším důležitým faktorem v tomto věku dítěte je zajištění dostatečného množství kvalitních vnějších podnětů, a naopak eliminace podnětů rušivých a dráždivých, které dítě brzdí v jeho psychomotorickém vývoji. Vnější podněty by měly být v novorozeneckém období nápadné, dobře rozeznatelné, nikoli však příliš intenzivní. Kojenecká gymnastika také využívá v 1. a 2. čtvrtletí života vrozených pohybových reflexů. Vyvolávání vrozených pohybových reflexů je hlavně v prvním čtvrtletí života důležitým aktivačním prostředkem. Jedná se např. o známou reakci novorozence na vložení našeho prstu do jeho dlaně, kdy nám prst uchopí, totéž funguje i na plosce chodidla.
Základním principem cvičení jak u novorozence, tak v následujícím kojeneckém období je podněcovat jeho pohybovou aktivitu na základě stupně jeho psychomotorického vývoje. To platí u jakéhokoli typu cvičení (ve vodě, na míči, na podložce). Znamená to, že víme a známe, jaký pohyb je dítě v uvedeném měsíci schopno provést a jaký pohybový vzorec má následovat. Procvičujeme již známé dovednosti (například tzv. pasení koníčků) a stimulujeme děťátko k následujícímu stupni motorického vývoje (např. otáčení ze zad na bříško). Mezi důležité pohybové mezníky u dítěte ve věku 0–12 měsíců patří: pasení koníčků, otáčení ze zad na břicho, plazení, stoj a chůze.
Od 3–4 měsíců věku dítěte můžeme navštěvovat kurzy plavání. Jedná se o velmi populární aktivitu. Miminku je vodní prostředí naprosto přirozené, vždyť se celých devět měsíců v podobných podmínkách pohybovalo. Pohyb ve vodě způsobuje nadlehčení celého organismu, což usnadňuje a zpříjemňuje pohyb, a tlak vody zvýrazňuje tělesné vnímání jednotlivých částí těla, což je pro miminko nová zkušenost. Součástí takové hodiny je cvičení za doprovodu říkadel a známých písní, cvičení s využitím různých atraktivních vodních pomůcek – hraček (žížala do vody, plavací podložka, balonky, skluzavka…), učení nových úkolů – dovedností (např. potápění), volná závěrečná zábava. Cvičení ve vodě je silně motivační a zábavné, vždyť plácání do vody malými tlapkami patří k nejoblíbenější činnosti našeho potomka. S kurzy plavání můžeme pokračovat až do školního věku dítěte.
Pokud nejsme milovníci vodního prostředí nebo dítě ze zdravotního důvodu do vody nesmí, můžeme navštěvovat kurzy cvičení rodiče s dětmi. Výbornou pomůckou v těchto hodinách jsou gymnastické míče, které už známe z kurzu cvičení pro těhotné maminky. Lze cvičit v přímém kontaktu s dítětem, kdy i rodič sedí společně s dítětem na míči, nebo cvičí dítě částečně samostatně a rodič ho pouze přidržuje v určité poloze a podněcuje k dané akci. Cvičení na míči poskytuje kojenci komplexní stimulaci jak po stránce pohybové, tak smyslové. Navíc se jedná, stejně jako u plavání, o silně motivační cvičení, což je samozřejmě u dětí velkou výhodou, ba nezbytností. Gymnastické míče určené pro malé děti se dají využívat také jako opora při nácviku chůze a rovnováhy, kdy dítě míč kutálí a zároveň ho přidržuje. Hodina může mít samozřejmě i jiný charakter, záleží na fantazii cvičitele.
Od chvíle, kdy se děťátko začne stavět na nožky, až po batolecí věk, tzn. cca do tří let věku, je pestrost výběru cvičení a různých kurzů opravdu široká. Kde hledat inspiraci a informace? Např. v těchto institucích: centra volného času, mateřská centra, dětské domovy mládeže, kulturní střediska, Sokol, soukromá studia. Orientaci vám usnadní přesný popis cvičební náplně, který jednotlivé kurzy poskytnou.
Základem těchto hodin je hlavně pestrost a atraktivnost podnětů, aby se podařilo udržet soustředěnost dítěte. Náplní bývá cvičení za doprovodu říkadel, cvičení s jednoduchým náčiním, zpívání a cvičení v kruhu, jednoduché hry s využitím cvičebních pomůcek, v závěru např. krátká pohádka nebo volná zábava. Vhodné cvičební pomůcky mohou být stuhy, balony, malé polštářky, plyšáci, jednoduché hudební nástroje… fantazii se meze nekladou. Využíváme také cvičebního nářadí, které slouží jako překážky, dítě je za pomoci rodičů přelézá, podlézá, přeskakuje, klouže atd. Využívání zpěvu a říkadel má velký význam, rozšiřuje slovní zásobu, zlepšuje vnímání rytmu, melodie a hláskování slov. V tomto věku je opravdu velmi důležitá motivační složka cvičení, snažíme se dítěti pohyb usnadnit přirovnáváním k jemu známým činnostem. Dítě dané věkové kategorie jen stěží pochopí povel „vzpaž paže“, ale např. „ trháme jablíčka“ nebo „dotkneme se nebe“ apod. Neméně přínosnou složkou účasti v hodinách cvičení je přímý kontakt dítěte se skupinkou vrstevníků. To může kladně ovlivnit jeho start ve školních zařízeních, konkrétně nástup do školky.
Přeji vám šťastnou volbu při výběru náplně vašeho tzv. „volného“ času.