Ceny letenek budou úplné

K dlouho očekávanému zlomu se schyluje na trhu letenek. K jejich základní ceně se budou povinně zahrnovat veškeré daně, poplatky a příplatky. Nařízení, kterému dal zelenou Evropský Parlament, by mělo vstoupit v účinnost na přelomu roku. Změna by se měla promítnout i do chování cestovních kanceláří.

Vyčleňování povinných příplatků ze základní ceny je praxí zejména leteckých dopravců. Ceny rovněž člení i většina CK, která se na letecké přepravce odvolává. V jiných oblastech dopravy, autobusové či železniční, se při tom tato praxe nevyskytuje. Nařízení členění cen zakáže a ceny letenek budou muset zahrnovat veškeré daně, poplatky a příplatky k základní ceně letenky známé v době zveřejnění.

Nařízení sjednotí praxi uvádění cen napříč Evropou. Ve většině zemí západní Evropy byly tyto praktiky již v minulosti vymýceny (např. v Rakousku, v Německu). Naopak v jižní a východní Evropě je situace obdobná jako v České republice. Mezi povinné poplatky bývají někdy zahrnovány další nejrůznější platby, např. transfery z letiště, služby delegáta atd. Neurčitost dodatečných poplatků ztěžuje spotřebiteli výběr letecké společnosti/CK a umožňuje společnostem v rámci těchto poplatků volně přesouvat své náklady, což činí stanovení ceny netransparentním. Dodatečné poplatky vyčleněné z vlastní ceny přitom znamenají v průměru až 30% navýšení celkové ceny.

„Nařízení samozřejmě vítáme, neboť přinese explicitně stanovenou povinnost zveřejňovat ceny letenek jasným, transparentním a jednoznačným způsobem. Ceny, které budou přímo či nepřímo určeny cestující veřejnosti, budou muset zahrnovat veškeré příslušné daně, nezbytné poplatky a příplatky známé v době zveřejnění. Již dnes však současná legislativa zakazuje uvádět ceny klamavým způsobem. Dle § 12 zákona 634 / 1992 Sb., o ochraně spotřebitele, je prodávající povinen informovat spotřebitele o ceně jasným způsobem. Informace o ceně nesmí zejména vzbuzovat zdání, že je cena nižší, než jaká ve skutečnosti je,“ říká Jana Teplá, právnička SOS. „ Očekáváme, že se změna promítne i do chování cestovních kanceláří. Odpadne totiž hlavní argument, kterým CK obhajují svoje konání,“ dodává.

Více o tématu: chování

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa těhotenství a mateřství?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněním vaší emailové adresy.

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@babyweb.cz

TOPlist