Autosedačky: Jak se na trhu zorientovat – velký test dětských autosedaček

Dnes už nikoho nenapadne přepravovat dítě v autě bez sedačky. Ale stále mnoho lidí tápe v tom, jak autosedačku vybrat. Na českém trhu se lze setkat se sedačkami špičkovými i méně kvalitními, jak se v záplavě zboží vyznat?

Povinnost používat autosedačku upravuje Zákon o provozu na pozemních komunikacích č. 361/2000 Sb. V sedačce musí cestovat osoby, jejichž váha je menší než 36 kg a výška je menší než 150 cm. Z toho plyne, že v sedačce budete dítě přepravovat od narození až asi do 12 let věku, dbejte proto, aby se dítě v sedačce cítilo dobře a byla mu pohodlná, protože není výjimkou, že v ní stráví i několikahodinové cesty.

Nejdůležitějším parametrem je však jejich bezpečnost. Vždy si ověřte, zda byla sedačka homologována (schválena) pro provoz v českých podmínkách. Pokud tomu tak je, měl by se na zadní straně autosedačky nacházet štítek s uvedením označení i-Size (ECE R129), nebo už končící normy ECE R44.

Dělení autosedaček

Od září 2022 budou výrobci dodávat na trh nové sedačky pouze podle členění i-Size. Autosedačky podle i-Size (ECE R129) jsou děleny do tří základních kategorií podle výšky dítěte:

Pozor:
Hlava dítěte by nikdy neměla přesahovat horní hranu autosedačky.

Autosedačky 40 – 85 cm

Tato autosedačka je vhodná od narození dítěte do cca 1,5 roku, nebo výšky 85 cm. Je pouze protisměrná. Sedačka je určená pro kojence. Pro ty je vhodná poloha v pololeže a proti směru jízdy.

V takové sedačce je dítě v případě nehody nebo prudkého zabrzdění podepřeno a přitlačeno do sedačky. Páteř i hlava jsou pevně opřeny.

Sedačky se upevňují na zadní sedačky systémem isofix, který je pevně spojen s karosérií vozu a i v případě nárazu drží na místě. Při použití na předním sedadle musí být deaktivován airbag, který by mohl při nehodě způsobit dítěti až smrtelné zranění.

Autosedačky 40 – 105 / 125 cm

Alternativa k první variantě sedaček, která je vhodná od narození až do výšky 105 až 125 cm. Tyto sedačky jsou protisměrné a umožňují poskytnout dítěti maximální bezpečnost ve voze až do vyššího věku.

Sedačky mají zlepšenou ochranu proti bočnímu nárazu, která lépe absorbuje energii nárazu a chrání zranitelné dětské tělo včetně hlavy a krku. Částečně kryje tělo při nehodě a sníží riziko zranění od poletujících kousků. Zátěž krční páteře dítěte je v takové sedačce až 5x nižší než v sedačce, kde dítě sedí po směru.

Autosedačky 100 – 150 cm

Klasická sedačka, kterou využijete přibližně do věku 12 let. Dítě sedí po směru jízdy. Upevnění sedačky je možné pásy nebo pevně s konstrukcí vozu pomocí isofixu.

Sedačky se zadním opěradlem a hlavovou opěrkou jsou pro děti bezpečnější než tzv. podsedáky. Podsedák totiž při nárazu neposkytuje tělu ani páteři dítěte prakticky žádnou ochranu.

Autosedačky 76 – 150 cm

Univerzální autosedačka s nastavitelnou výškou. Je ideální jako druhá sedačka, pokud potřebujete čas od času svézt další děti, které mají různou výšku.

Zatím stále souběžně platí i dělení autosedaček podle normy ECE R44, kde byly autosedačky děleny podle váhy dítěte. Tato norma už však končí a nahrazuje ji i-Size s označením normy ECE R129.

Montáž autosedaček

ISOFIX

Je moderní standardizovaný mezinárodní systém pro ukotvení autosedaček v autě.

V nových vozech je ve standardní výbavě. Skládá se ze dvou částí. Jedna jsou normované kotevní body (očka), které jsou na krajních sedadlech vzadu mezi sedákem a opěradlem sedačky (u některých výrobců lze za příplatek umístit tyto body i na přední sedadlo spolujezdce), druhou část najdete přímo na sedačce dole vzadu a touto částí „zaklapnete autosedačku pevně ke kotevním bodům a tím i ke konstrukci auta.

Upnutí autosedačky ve vozidle je pak mnohem snadnější a pevnější, než když sedačku v autě upevňujete pomocí bezpečností pásů.

Autosedačky s Isofixem najdete ve všech kategoriích sedaček. U autosedaček 40 – 85 cm se však využívá poutání „vajíčka“ na isofixovou základnu. Je to proto, že se počítá s tím, že „vajíčko“ se častěji přenáší a proto se jen skořápka s dítětem na základnu nacvakává, což zrychluje manipulaci s dítětem v autosedačce a eliminuje riziko nesprávného upevnění autosedačky pomocí bezpečnostní pásů. Tyto isofixové báze mají navíc v přední části ještě „nohu“, kterou se zapřou do podvozku automobilu, Tím se ještě zvýší bezpečnost autosedačky. Podvozek je totiž nejtužší částí automobilu a k jeho výraznějším deformacím nedochází ani při těžkých haváriích.

Výhody poutání sedačky ISOFIXEM:

  • Riziko nesprávné montáže je minimalizováno
  • Autosedačka je s vozidlem spojena pevně a trvale
  • Vyšší bezpečnost dítěte
  • Lepší výsledky v testech

Nevýhody poutání sedačky ISOFIXEM:

  • Starší vozy nemusí být vybaveny isofixem
  • Relativně vyšší cena
  • Jsou těžší

BEZPEČNOSTNÍ PÁSY

Poutání bezpečnostními pásy vozidla je univerzálnější způsob, a lze jej provést téměř v každém vozidle vybaveném tříbodovými pásy. Tedy i v starších vozech. Jak sedačku do vozidla upoutat si nechte předvést přímo u prodejny, kde budete autosedačku vybírat.

Výhody poutání pásy:

  • Flexibilita – sedačku připoutáte téměř v každém vozidle, je snazší ji přemístit do jiného vozidla
  • Nižší váha autosedačky

Způsob upevnění

Aktuálně se používají dva způsoby upevnění:

  • Proti směru jízdy
  • Po směru jízdy

Autosedačky pro nejmenší (i-Size 40 – 85 cm a i-Size 40 – 105/125 cm) jsou v autě vždy upoutány zády ke směru jízdy, jen tak je v nich dítě bezpečné. Pevná skořepina je důstojnou oporou pro záda, krk a hlavu. V kategorii i-Size 40 – 105 / 125 cm mohou děti sedět v protisměru až do 4 let věku.

Při poutání proti směru jízdy je totiž až 5x nižší tlak na krční páteř dítěte. Z počátku svého života mají děti totiž proporcionálně hlavu vůči zbytku těla větší a těžší a při nárazu by se jim mohla natáhnout nebo přerušit mícha. Tyto proporce se postupně vyrovnávají a cca od čtyř let věku není nutné protisměrné poutání.

Protisměrné autosedačky plní i funkci ochranného štítu, který pohltí energii nárazu a tlak se tím lépe rozloží na celou oblast zad, krku a hlavy dítěte.

Sedačky poutané po směru jízdy jsou mezi rodiči oblíbené, protože dítě lépe vidí na cestu a oni lépe vidí na něj. Jenže pokud dítě sedí po směru jízdy, je jeho hlava při frontálním nárazu prudce vržena vpřed, tím se však neúměrně namáhá krk i hlava.

Tělo dítěte sedícího po směru jízdy je silou nárazu tlačeno ven, ale protože ho drží vnitřní popruhy autosedačky, působí většina tlaku na krk dítěte a hlavička prudce letí dopředu. Navíc se dítě může poranit i o přední sedadla.

Zkušenosti rodičů ukazují, že pokud dítě nepozná posměrné poutání, protisměrné mu nevadí.

Vždy dbejte na to, aby se sedačka na sedadlo vešla celá, nepřesahovala do prostoru před sedadlem, tím zabráníte jejímu převrácení nebo i poškození při případné nehodě.

Jak se testuje?

Bezpečnost sedačky

V Česku se prodejci autosedaček nejčastěji odvolávají na výsledky crash-testů  a dalšího hodnocení německého automotoklubu ADAC, se kterým spolupracuje i česká spotřebitelská organizace dTest nebo ÚAMK.

Testování však provádí i další organizace, crashtesty se však liší svou metodikou.

ÖAMTC (Rakousko)

TCS (Švýcarsko)

Při crash-testech  se testuje čelní (rychlost 64 km/h )boční náraz (50 km/h). Autosedačka se umístí do modelového auta, do ní se posadí figurína, která odpovídá fyziologii dítěte a pak se sleduje, co náraz s dítětem a figurínou provede. Skutečně bezpečné sedačky by se neměly vůbec pohnout. Je špatně, pokud se sedačka vlivem nárazu uvolní, poškodí a úplně nejhorším výsledkem je, pokud se sedačka celá zlomí. Po tomto testu se pak ještě hodnotí, jak sedačka vypadá, kudy vede pás přes dítě a mnoho dalších parametrů.

U i-Size testování sedaček je součástí testu také test bočního nárazu. Navíc se používají také inovované figuríny Q-DUMMY. Ty mají více senzorů pro vyhodnocení nárazu a stavbou lépe kopírují reálné dětské tělo.

Obsluha sedačky

Dalším z kriterií, které testy zkoumají je obsluha sedačky. Tady se hodnotí, jak snadno jde sedačka upevnit na sedadla (hodnotí se připoutání na přední sedadlo spolujezdce, zadní vnější i vnitřní sedadlo, pokud to sedačka umožňuje). Zkoumá se také, jak moc hrozí, že se při obsluze sedačky udělá chyba, testuje se i jakým způsobem se dítě upíná či jak snadno se autosedačka nastavuje na potřeby dítěte. Hodnotí se také kvalita návodu k použití i to, jak snadno se sedačka čistí.

Ergonomie autosedačky

Bezpečnost sedačky je samozřejmě důležitá, ale je to na nic, pokud se dítě necítí v sedačce komfortně. Toto kritérium testu hodnotí kolik místa má dítě v sedačce, kolik místa zabírá sedačka v autě (hodnotí se připoutání na přední sedadlo spolujezdce, zadní vnější i vnitřní sedadlo, pokud to sedačka umožňuje), v jaké pozici dítě sedí a i to jak se mu sedí pohodlně.

V autosedačce dítě stráví spoustu času, je proto důležité, jak se tam cítí. Sedačka by tedy měla mít příjemné polstrování, opěrky hlavy a některé mají třeba i opěrky rukou.

Škodlivé látky v materiálech autosedaček

I materiály, ze kterých jsou autosedačky vyrobeny prochází důkladným testováním. Sleduje se především obsah škodlivých látek v materiálech, se kterými může dítě přijít do styku. Některé látky užívané třeba k měkčení plastů mohou být toxické.

V laboratořích se zkoumá především obsah polycyklických aromatických uhlovodíků (PAH), ftalátů, zpomalovačů hoření, fenolů, organocínových sloučenin, těžkých kovů a formaldehydu. Všechny tyto látky mohou při dlouhodobém působení vyvolávat různé zdravotní problémy.

Způsob zpracování a jak snadno se autosedačka čistí

Toto je sice subjektivní hledisko, ale neméně důležité, především pro maminky. Znáte to, snadno se stane, že dítěti ukápne pití, upadnou drobečky a nikdo nechce jezdit se špinavou sedačkou. Částečně se tomu dá zabránit třeba pratelnými potahy autosedaček, ale ne každému toto řešení vyhovuje.

Inspektoři v laboratořích tedy hodnotí i to, jak snadno lze autosedačku vyčistit, zda je nutné pro vyprání potahu třeba rozebrat autosedačku na „prvočinitele“ nebo zda stačí jen tu a tam něco odepnout a hodit potah do pračky.

Jak vybrat autosedačku

Pravděpodobně nejdůležitějším údajem pro výběr sedačky je v první řadě orientačně věk dítěte, rozhodující je však výška a váha dítěte. Ideální je, pokud na nákup sedačky přiberete i dítě, pro které bude sedačka určena.

Parametry jsou jedna věc, ale to, jak se dítě v sedačce cítí, je věc druhá, neméně rozhodující. Vřele doporučujeme i k prodejně dojet autem, ve kterém budete sedačku používat a vyzkoušet si upnutí sedačky na všechna možná místa. Jen tak budete mít jistotu, že je sedačka s autem kompatibilní.

Vyzkoušejte, jak se vám dítě bude do sedačky upínat. Vyzkoušejte, jak snadno se pásy v sedačce dají přeštelovat a určitě se zamyslete i nad možnostmi čištění potahu autosedačky.

Autosedačky 40 – 85 kg

Novorozenci a miminka přibližně do věku 1,5 roku

Pro takto malá miminka se používají autosedačky typu vajíčko (kolébka), taková, ve které bude miminko úplně ležet. Autosedačky typu vajíčko se v autě umisťují vždy tak, aby miminko bylo proti směru jízdy. Tvrdá skořepina, kterou se tyto autosedačky vyznačují, je pevnou oporou pro záda, krk a hlavu (takto malé děti ještě nemají dostatečně vyvinuté svaly na krční páteři), a miminko je tak lépe chráněno, pokud by došlo k nárazu.

Zároveň jsou však tyto sedačky lehké, protože se často přenáší. Na delší vzdálenosti je dokonce můžete připevnit na podvozek kočárku místo korbičky. Většinou se dají připojit skoro na každý podvozek, případně si lze pořídit redukci. Je to však skutečně nouzový kočárek. Miminko pro svůj zdravý motorický vývoj spíše ocení korbičku, kde může být natažené nebo ergonomické nosítko. V této autosedačce by dítě nemělo trávit déle jak dvě hodiny. Po této době je nutné dítě vyndat a dopřát mu alespoň na chvilku změnu polohy.

Sedačky lze do auta připevnit buď klasicky pásy nebo ISOFIXEM. Pak potřebujete k sedačce takzvanou bázi, kterou s ISOFIXEM v autě propojíte a sedačku na ni jen přicvaknete. Báze zůstává v autě a vy přenášíte jen vajíčko. Pokud jedete náhodou jiným autem, kde bázi nemáte, nevadí, sedačku lze samozřejmě do auta upevnit i jen pásy.

Autosedačky mají zvýšené zabezpečení vůči bočnímu nárazu. Proto jsou bočnice kolem hlavy zvýšené a zesílené. Pásy v autosedačce by měly být výškově nastavitelné  centrálním utahováním, ale nejdůležitější je samozřejmě to, aby byla autosedačka pro miminko pohodlná. Čas na výměnu autosedačky je, pokud uši dítěte přesahují horní hranu autosedačky. To už není vaše miminko dostatečně chráněno a je čas mu koupit větší autosedačku.

Na trhu jsou již autosedačky, které lze sklopit do polohy téměř naležato. Tato poloha však není určená do auta, ale na situace, kdy sedačku připevníte ke kočárkovému podvozku. Dítě je tak v podobné poloze jako v hluboké korbě, tedy lze se vydat i na delší výlet po městě.

Autosedačky 40 – 105 / 125 cm

Tyto autosedačky mají obdobné parametry, jako sedačky pro nejmenší. Umisťují se proti směru jízdy. Mají zesílenou boční konstrukci proti následkům bočního nárazu při ne hodě. Jejich konstrukční řešení je vyvinuto tak, že v takové sedačce může dítě sedět proti směru jízdy až do věku cca 5 let.

Lepší boční ochrana je pro dítě něco jako štít. Při bočním nárazu umí konstrukce sedačky pohltit energii nárazu a zároveň ho ochránit před kousky plastů a kovů, které při nehodě mohou v autě létat.

Důležitá je ochrana páteře, krku a hlavy dítěte. Síla, která na dětskou krční páteř působí při čelním nárazu je v protisměrné autosedačce až 5x menší než u sedačky uchycené po směru jízdy.

Autosedačky 100 – 150 cm

Se sedačkami této kategorii vystačíte už až do konce období používání autosedaček. Specifikem těchto sedaček je, že už nemají vlastní pásy, ale využívají klasické bezpečnostní tříbodové pásy v autě. Vždy však v této kategorii ještě vybírejte autosedačky se zádovou opěrkou a možností výškového nastavení, abyste ochránili i citlivé části v oblasti pánve, ramen a hlavy. Tyto sedačky také umožňují správné vedení šikmé i vodorovné části pásu přes tělo dítěte. Zádová opěrka s boční ochranou hlavy chrání lépe dítě i při bočním nárazu. I tady můžete najít mírně polohovatelnou autosedačku. V případě usnutí dítěte ji můžete mírně naklopit a pás zůstane tam, kde má a nepovede kolem krku.

Podsedáky

U dětí s váhou nad 15 kilogramů lze použít i jen samostatný podsedák, ale toto řešení bezpečnostní experti nedoporučují. Jsou sice lehčí a skladnější ale, nejenže dítě nemá v případě bočního nárazu žádnou ochranu, ale podsedák se může pod dítětem posunout a dítě se tak ocitne ve špatné poloze a při nehodě není chráněné, navíc šikmý pás vede příliš blízko u krku. Posunu podsedáku pod dítětem můžete zabránit, použitím podsedáku s ISOFIXEM, ale těch na trhu příliš není a navíc jsou mnohem dražší. Pro pohodlí dítěte by měl být podsedák dostatečně prostorný a mít polstrované loketní opěrky. Nikdy však nemůže nahradit kvalitní autosedačku. Jde spíše o nouzové řešení, třeba pro případ kratší jízdy v cizím autě.

Autosedačky 76 – 150 cm

Tyto autosedačky se hodí jako záložní řešení, pokud často vozíte více dětí různých výšek. Dají se pohodlně nastavit. Děti v nich sedí po směru jízdy, ale jsou bezpečně připoutány. Sedačky mají zadní část i opěrku hlavy.

1.8.2019 10:33

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa těhotenství a mateřství?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněním vaší emailové adresy.

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@babyweb.cz

TOPlist